سایت بررسیتخصصی محصولات بازار

ما به شما کمک می کنیم بهترین انتخاب را در خرید محصول داشته باشید

سایت بررسیتخصصی محصولات بازار

ما به شما کمک می کنیم بهترین انتخاب را در خرید محصول داشته باشید

۳۳ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

چرا ضرورت استفاده از پلوپز در آشپزخانه احساس می‌شود؟


امروزه برنج جایگاه ویژه‌ای در سفره‌ی ما ایرانی ها پیدا کرده است، شاید به جرات بتوان گفت که برنج یک وعده‌ی غذایی هر خانواده ایرانی را در طول شبانه روز تشکیل می‌دهد.

از طرفی برای بانوانی که شاغل هستند و فرصت کافی برای تهیه‌ی غذا ندارند، پلوپز وسیله‌ای بسیار عالی و کاربردی است، زیرا در دنیای ماشینی و پراز استرس امروز، زمانی برای آشپزی وجود ندارد و بیشتر غذاها با بهره‌گیری از دستگاه‌های مختلف برقی و تنها با فشردن یک کلید به طور اتوماتیک آماده می‌شوند.

در نگاه اول این طور تصور می‌گردد که پختن برنج کار ساده‌ای است اما در واقع پخت و عمل آوری درست برنج، نقش عمده‌ای در کیفیت آن دارد، اگر بهترین برنج هم در دسترس باشد ولی خوب پخته نشود، ممکن است قابل استفاده نباشد. چنان‌چه می‌خواهید برنجی کیفی و بدون زحمت تهیه و تناول بفرمایید، طبخ آن را به یک پلوپزی برقی بسپارید.

 

 

چه نوع پلوپزی پاسخگوی نیاز شماست؟


در این زمینه دو مورد حائز اهمیت است:

اندازه: طبق یک شیوه‌ی سنتی برای اندازه‌گیری حجم دانه‌های برنج از فنجان استفاده می‌کنند، البته واحد لیتر هم در این زمینه کاربرد دارد، مثلا ۱/۵ لیتر معادل ۱۰ فنجان است.
نوع: برخی پلوپزها فقط پلوی ساده آماده می‌کنند در حالی که نوعی از آنها به عنوان آرام پز و بخارپز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و با کمک آنها سبزیجات، گوشت و ماهی بخار پز می‌شوند.
اگر آشپزخانه‌ی شما فضای کمی دارد و کوچک است، یک پلوپز چند‌کاره چاره ساز است، زیرا علاوه بر پخت برنج، درتهیه‌ی کیک، پاستا، حلیم و سوپ به شما کمک می‌کند.

چون برای خرید پلوپز به خصوص چندکاره‌ی آن باید مبلغ بیشتری پرداخت نمایید، پس براساس نیازتان انتخاب و خرید نمایید.

نکاتی که هنگام خرید پلوپز باید مد نظر باشد
ظرفیت: پلوپزها در اندازه‌ها وظرفیت‌های ۲، ۴، ۶، ۸، ۱۰ و ۱۲ نفره تولید و وارد چرخه‌ی فروش می‌شوند، پلوپزی با ظرفیت سه فنجان برای یک تا سه نفر کافی است. متناسب با افزایش جمعیت خانواده، ظرفیت پلوپز هم باید بزرگ‌تر باشد.
حرارت قسمت بیرونی: پلوپزی که کیفیت نداشته باشد، قسمت بیرونی آن داغ می‌شود و شما قادر نیستید به راحتی با آن کار کنید و چه بسا باعث سوختگی انگشتان هم بشود.
شستن ظرف داخل پلوپز: ظرف داخل پلوپز باید به راحتی قابل جدا شدن باشد و برنج به آن نچسبد، این قابلیت شست‌‌و‌شوی آن را آسان می‌کند و ته دیگ خوش طعم و خوش رنگ آن هم به سادگی جدا می‌گردد.
داشتن تایمر و گرم‌کن: پلوپزی که مجهز به تایمر باشد، به شما امکان می‌دهد که شروع کار آن را برای هر ساعتی که تمایل دارید، تنظیم کنید. اگر پلوپز شما خاصیت گرم‌کنی داشته باشد، غذا را بعد از آماده شدن، تا مدتی گرم نگه می‌دارد تا شما غذایی گرم و دلچسب میل نمایید.
سهولت استفاده: عمده‌ترین دلیل استقبال از پلوپز و خرید آن، سادگی کار با آن است، قبل از خرید، دقت کنید که کار با پلوپز دشوار و پیچیده نباشد، مطالعه دقیق دفترچه‌ی راهنما راه گشاست.
جنس ظرف پلوپز: جنس ظرف پلوپز با کیفیت پخت غذا ارتباط مستقیم دارد، بهتر است جنس ظرف پلوپز از استیل ضد زنگ با روکش نچسب باشد، زیرا هم مقاوم است و هم آسان شسته می‌شود. البته کیفیت روکش هم باید مورد مداقه قرار گیرد، جنس ظرف ممکن است از تفلون یا روی هم باشد، اگر علاقه‌مند به تهیه‌ی کیک هستید، تفلون مناسب‌تر است.
ته دیگ مرغوب: اگر دوست دارید ته دیگی خوش‌رنگ، خوش‌طعم و شکیل داشته باشید، توصیه می‌گردد از پلوپزهایی استفاده کنید که حالت ‌های مختلف برای رنگ ته دیگ دارند.
پلوپزهای ایرانی ته دیگ بهتری می‌سازند، چون ایرانی‌ها هواداران سینه‌چاک ته دیگ هستند به همین خاطر برندهای ایرانی روی این قابلیت تمرکز می‌کنند.
دوام: پلوپز دستگاهی پر مصرف و کاربردی است که به دفعات از آن استفاده می‌شود، بنابراین دوام آن خیلی مهم است، تحقیق از خریداران پلوپز و دوستان و آشنایانی که پلوپز دارند، شما را به این هدف می‌رساند.
رنگ پلوپز: به دلیل دفعات بهره‌برداری، ممکن است رنگ پلوپز با گذشت زمان تغییر کند، پیشنهاد می‌شود از رنگ‌های تیره به جای رنگ‌های روشن استفاده نمایید.
قیمت: تفاوت در حجم، جنس، امکانات ویژه و برند تولید کننده از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت پلوپز هستند.
صفحه‌ی نمایشگر: این صفحه کار تنظیمات دلخواه و خاموش شدن دستگاه را به طور اتوماتیک انجام می‌دهد.

  • امیر میرسعید
  • ۰
  • ۰

قانون یک سوم یکی از تکنیک‌های پرکاربرد در عکاسی است. با شناختن این قانون، یاد خواهید گرفت که چطور موقعیت سوژه خود را در هر عکس به‌گونه‌ای انتخاب کنید که تصویر نهایی هم ازنظر بصری متعادل باشد و هم توجه بینندگان را به خود جلب کند. من زهرا فرج عصری (Zahra Farajasri)، عکاس صنعتی و هنری، در ادامه مطلب، جزئیات بیشتری راجع‌ به قانون یک‌سوم در اختیارتان می‌گذارم و با هم خواهیم دید که چطور می‌توان از آن برای بهترکردن اثر نهایی بهره برد.

راهنمای مطالعه  نمایش 

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:
قانون یک سوم چیست؟ | روش استفاده از قانون یک سوم | نکات احتیاطی و ملاحظات در استفاده از قانون یک سوم | قانون یک سوم در پردازش‌های بعد از عکس‌برداری

مقدمه

جان توماس اسمیت، نقاش انگلیسی، در سال ۱۷۹۷ و زمانی که به نگهداری از نُسخ چاپی در موزه بریتانیا اشتغال داشت، متوجه نکته جالبی در آثار آن زمان شد: اینکه بهترین و تأثیرگذارترین ترکیب‌بندی‌ها (کمپوزیسیون/ composition) مربوط به آثاری می‌شد که از نسبت یک‌به‌دو استفاده کرده بودند.

این نظریه را اسمیت حدود بیست سال قبل از اختراع دوربین عکاسی مطرح کرد، اما به یکی از اصول و دستورالعمل‌های اساسی عکاسی تبدیل شد و هنوز هم پابرجا مانده است. امروزه هم وقتی صحبت از ترکیب‌بندی می‌کنیم، از همان اصطلاحی استفاده می‌کنیم که توماس اسمیت در آن سالیان ابداع و برای نخستین بار مطرح کرد: قانون یک سوم (the rule of thirds).

قانون یک سوم چیست؟

قانون یک سوم یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای شروع کار با ترکیب‌بندی‌ است. به بیانی ساده، انتخاب موقعیت عناصرِ تصویر به‌گونه‌ای است که هریک از آنها، وزن بصری مناسب و بجا داشته باشد.

کاربرد شکل مشبک در قانون یک‌سوم

شکل مربوط به بازی دوز را در ذهنتان مجسم کنید. با کمی دقت خواهید دید که خطوط آن، صفحه را به سه بخش افقی و سه بخش عمودی مساوی تقسیم می‌کنند و از تقاطع خطوط، چهار نقطه تشکیل می‌شود. اساس قانون یک سوم این است که قراردادن سوژه عکس در امتداد خط یا نقطه‌ای از این شکل مشبک (grid)، ترکیب‌بندی پویاتر و جذاب‌تری را به وجود می‌آورد. به همین سادگی!

به عکس زیر نگاه کنید:

Rule of Thirds - photo by Zahra Farajasri ایران، لنگرود، بقعه آقا سید حسین – عکاس: زهرا فرج عصری

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، بدن کودک و همچنین چشم‌های او (که عناصر اصلی جلب توجه تصویر هستند)، هردو در امتداد خطوط شبکه قانون یک سوم قرار می‌گیرند:

Rule of Thirds - photo by Zahra Farajasri

اما چطور می‌توان سوژه را بر روی این خطوط قرار داد؟‌

در برخی از دوربین‌های DSLR، می‌توانید شکل مشبک قانون یک سوم را در منظره‌یاب (viewfinder) دوربین مشاهده کنید؛ حتی در تنظیمات دوربین اکثر موبایل‌های هوشمند این امکان وجود دارد که بتوانید شکل مشبک را روی صفحه نمایشگر موبایل خود داشته باشید. اما با این اوصاف توصیه می‌کنیم که خیلی به این خطوط متکی نشوید و بیش از اندازه از آنها استفاده نکنید؛ چون ممکن است مهارت شما در تجسم برای به‌کارگیری ترکیب‌بندی‌های دیگر را تحت‌الشعاع قرار دهد. بهترین روش برای مسلط‌شدن بر قانون یک‌سوم، تجسم شکل مشبک آن به‌صورت ذهنی است.

روش استفاده از قانون یک‌سوم

عکاس‌های تازه‌کار غالبا سوژه‌هایشان را در مرکز قاب قرار می‌دهند. هرچند با درنظرگرفتن برخی ملاحظات اصولی، این مدل ترکیب‌بندی می‌تواند تأثیرگذار و قدرتمند باشد، اما امکان آنکه نتیجه آن پویایی لازم را نداشته باشد و جلب‌توجه نکند هم وجود خواهد داشت.

این مسئله دو علت دارد:

  1. علت اول به چگونگی نگاه‌کردن ما به منظره‌ها برمی‌گردد: زمانی که به منظره‌ یا تصویری نگاه می‌کنیم، به‌طور ناخودآگاه چشمانمان خطوط و نقاط یک شکل مشبک (قانون یک سوم) را دنبال می‌کنند.
  2. علت دوم نداشتن تقارن است. در حالت معمول، از میان تمامی المان‌های تصویر، سوژه شما بیشترین تأثیرگذاری را دارد؛ بنابراین وزن بصری آن بسیار زیاد است. پس اگر موقعیت سوژه را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که تقریبا یک‌سوم از کل فضای قاب را اشغال کند، فضای منفی (negative space) باقی‌مانده به‌اندازه‌ای خواهد بود که در کنار سوژه، تعادل موردنظرمان را ایجاد کند.

روش استفاده از قانون یک سوم در عکس‌برداری از منظره‌ها

Rule of Thirds - photo by Zahra Farajasriعکاس: زهرا فرج عصری

سعی کنید خط افق منظره را با یکی از خطوط مشبک هم‌راستا کنید. با این کار، نگاه بیننده بر سوژه عکس متمرکز خواهد شد. اگر آسمان منظره بیش از حد روشن باشد، استفاده از این روش باعث متعادل‌کردن آسمان و زمینِ منظره عکس خواهد شد.

روش استفاده از قانون یک سوم در عکاسی پرتره

Rule of Thirds - photo by Zahra Farajasriعکاس: زهرا فرج عصری

مرکز توجه در عکس پرتره، معمولا چشم‌ها هستند. اولین نقطه‌ای از یک عکس پرتره که بیننده می‌بیند، چشم‌های سوژه است. برای همین، نقطه فوکوس بر روی چشم‌ها قرار داده می‌شود. همچنین برای آنکه عکس کمی جذاب‌تر شود، بهتر است چشمان مدل در امتداد خط بالایی شکل مشبک قرار بگیرد.

نکات احتیاطی و ملاحظاتی که به‌هنگام استفاده از قانون یک سوم باید مدنظر داشته باشید

قانون یک سوم به شما این امکان را می‌دهد که تقریبا در عکس‌برداری از هر منظره یا صحنه‌ای، به ترکیب‌بندی پویای مدنظرتان دست پیدا کنید؛ اما این قانون لزوما برای هر عکسی هم بهترین انتخاب نیست. در ادامه، موقعیت‌هایی را بررسی می‌کنیم که در آنها شاید استفاده از قانون یک سوم بهترین انتخاب نباشد.

زمانی که می‌خواهید عکس تأثیر فوق‌العاده عمیقی بر جای بگذارد

مارتین شولر (Martin Schoeller)، عکاس آلمانی، شهرتش را مدیون عکس‌های پرتره‌ای است که برای گرفتن آنها سوژه‌هایش را از میان مشاغل مختلف یا اشخاص مشهور انتخاب کرده است. با دیدن هریک از این عکس‌ها، واقعا می‌توانیم قضاوتی کلی راجع‌به شخصیت سوژه‌اش به دست آوریم و بفهمیم چگونه انسانی است. برای دستیابی به چنین تأثیر عمیقی فقط سوژه است که اهمیت دارد.
هرچند پلاتون، عکاس معروف پرتره، در برخی از کارهایش از قانون یک سوم استفاده می‌کند، به‌کارگیری آن در چنین عکس‌هایی فقط از تأثیر و قدرتشان کم می‌کند. برخی از آثار مارتین شولر در زیر آمده است.

  • امیر میرسعید
  • ۰
  • ۰

تکنولوژی 5g

تکنولوژی 5g یا نسل پنجم جدیدترین فناوری تلفن‌های همراه بی‌سیم یا همان موبایل است. این فناوری نخستین‌ بار در سال ۲۰۱۹ به‌طور گسترده استفاده شد. از فایو جی انتظار می‌رود عملکرد تلفن‌های همراه را بهتر کند و طیف وسیعی از کاربردهای تازه را برایمان به‌ همراه بیاورد. چه کاربردهایی؟ برای نمونه، پای فناوری را به دنیای سلامتی و درمان باز کند و امکاناتی مانند جراحی از راه دور، نظارت بر بیمار از راه دور و به‌طور کلی، پزشکی از راه دور را در اختیارمان بگذارد. اگر این مقاله را تا آخر بخوانید، ابعاد گُنگ و ناآشنای این فناوری برایتان مشخص و شفاف خواهد شد.

 

تفاوت میان تکنولوژی 5g و فناوری‌های قبل از آن چیست؟

تکنولوژی ۵ جی توانسته استانداردهای دنیای مخابرات را ارتقا بدهد و مرزهای فناوری را به سمت رشد بیشتر جابه‌جا کند. این فناوری امکان افزایش فرکانس‌های شبکه‌های موبایلی را فراهم می‌کند. البته در فناوری‌های دیگری مانند دستگاه‌های عکس‌برداری یا همان اسکن بدن (دستگاه‌های بازرسی امنیتی) یا ارتباطات نقطه‌به‌نقطه رادیویی، از فرکانس‌های بالا برای برقراری ارتباطات استفاده می‌شود. منتها ۵ جی به‌ میدان آمده تا فرکانس‌های شبکه‌های موبایلی را در حدود ۳٫۵ گیگاهرتز تا ده‌ها گیگاهرتز بالا ببرد.

تفاوت میان تکنولوژی 5g و فناوری‌های قبل از آن

شاید بپرسید افزایش فرکانس در شبکه‌های موبایلی چه سودی دارد. در این فرکانس‌های بالا، شبکه‌های فایو جی از ایستگاه‌های پایه یا زمینی بیشتری استفاده خواهند کرد و ابزارهای مختلف را بهتر و بیشتر به یکدیگر متصل خواهند کرد. در واقع، شبکه‌های موبایلی با تکنولوژی 5g تقویت می‌شوند و کارکردشان برای کاربران بهتر خواهد شد.

فایو جی می‌تواند از آنتن‌های شکل‌دهی پرتو (Beam-forming Antennas) برای متمرکزکردن سیگنال‌های بیشتر به‌سمت ابزارهای در دسترس کاربران بهره ببرد. در نتیجه، سیگنال‌های بیشتری به‌سمت کاربران فعال در شبکه موبایل متمرکز و هدایت می‌شود. همه اینها یعنی تقویت شبکه موبایلی و قوی‌ترشدن ارتباطات میان ابزارهایی که در بستر آن فعالیت می‌کنند.

میزان اشعه‌های دکل‌های فایو جی چقدر است؟

سطح قرارگیری در معرض فناوری فایو جی

در حال حاضر، سطح قرارگیری در معرض دکل‌های مخابراتی 5g مشابه همان مقداری است که دکل‌های مخابراتی تلفن‌های همراه در حال حاضر دارند (حدود ۳٫۵ گیگاهرتز). باید دقت کرد که با توجه به پرتوها و اشعه‌های چندگانه‌ای که از آنتن‌های 5g منتشر می‌شود، سطح قرارگیری در معرض اشعه‌ها و پرتوها می‌تواند وابسته به مکان قرارگیری کاربران و میزان استفاده‌شان از شبکه باشد.

البته این را هم فراموش نکنید که فناوری ۵ جی بسیار نوین است و در مسیری که رشد می‌کند، امکان بروز و ایجاد تغییرات مختلف هم وجود دارد. همچنان تحقیقات روی اثرات و تأثیرات آن در حال انجام است.

آیا میزان امواج 5g در حد مجاز است؟

سطح استاندارد قرارگرفتن در معرض امواج تکنولوژی 5g

دو ارگان بین‌المللی استانداردهایی کلی برای مقدار مجاز قرارگرفتن در معرض امواج تکنولوژی را اعلام کرده‌اند. بیشتر کشورها به این استانداردها پایبندند. این دو ارگان را بشناسید:

  • کمیسیون بین‌المللی حفاظت در برابر اشعه غیریونیزه (The International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection/ ICNIRP)؛
  • مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) در کمیته بین‌المللی ایمنی الکترومغناطیسی.

دستورالعمل‌ها و استانداردهایی که این دو ارگان مشخص می‌کنند به‌طور اختصاصی برای تکنولوژی فایو جی تدوین نشده و مربوط به تمام امواج رادیویی تا ۳۰۰ گیگاهرتز است.

خطرات بالقوه تکنولوژی 5g برای سلامت انسان چیست؟

تاکنون و پس از پژوهش‌های فراوان، ثابت شده است که قرارگرفتن در معرض امواج فناوری‌های بی‌سیم سبب بروز هیچ مشکلی در سلامتی انسان نمی‌شود. با وجود این، نتیجه این پژوهش‌ها از بررسی وضعیت سلامت بدن در مواجهه با طیف کلی امواج رادیویی به‌ دست آمده است. منتها تحقیقات معدود و محدودی درباره فرکانس‌های اختصاصی شبکه فایو جی انجام شده است. به‌عبارت دقیق‌تر، نه تحقیقات گسترده‌ای در زمینه تأثیر امواج فایو جی انجام شده و نه تعداد آن پژوهش‌ها قابل‌توجه بوده است.

گرم‌شدن بافت‌های بدن در معرض تعامل با بافت‌های رادیویی اصلی‌ترین اثر امواج و اشعه‌های رادیویی بر بدن انسان است. منتها میزان گرم‌شدن بافت‌های بدن در تعامل با امواج فناوری‌های 5g بسیار ناچیز است. پس از اینکه فرکانس افزایش می‌یابد، میزان نفوذش به بافت‌های بدن و جذب انرژی از آن به‌سمت بافت‌ها کمتر می‌شود. انرژی‌ها در این حالت، بیشتر جذب سطح بدن (پوست و چشم) می‌شوند. با این حساب، اگر سطح قرارگرفتن در معرض امواج رادیوییِ فناوری‌های تازه مطابق اصول بین‌المللیِ تعریف‌شده و استاندارد باشد، بدن انسان در مواجهه با آنها آسیبی نخواهد دید.


 


سازمان بهداشت جهانی درباره فناوری 5G چه می‌گوید؟

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در حال پیگیری اثرات امواج فرکانس‌های رادیویی ناشی از فناوری‌های 5G است. مشاهدات و تحقیقات این سازمان در سال ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد. سازمان بهداشت جهانی می‌خواهد شواهد علمی اثرگذاری فناوری‌های فایو جی روی انسان‌ها را به‌دقت بررسی کند و ببیند که اوضاع از چه قرار است. با به‌کارگیری این فناوری‌ها از سوی کشورهای مختلف، داده‌های در دسترس برای سنجش وضعیت هم بیشتر خواهد شد.

سازمان بهداشت جهانی پروژه‌ای به‌نام میدان‌های الکترومغناطیسی بین‌المللی ( International Electromagnetic Fields) را در سال ۱۹۹۶ (حوالی سال ۱۳۷۵ شمسی) شروع کرده است. در این پروژه، تلاش سازمان بر این است که اثر قرارگرفتن در معرض میدان‌های مغناطیسی و الکتریکی در فرکانس صفر تا ۳۰۰ گیگاهرتز بر انسان‌ها را پیدا و بررسی کند.

هدف پروژه بررسی اثرات منفی میدان‌های مغناطیسی و الکتریکی روی سلامت انسان و ارائه قواعدی به کشورها و شرکت‌هاست که به‌کمک آنها امکان حفاظت از سلامت آدم‌ها مقدور می‌شود. این سازمان برای بررسی اثرگذاری ابعاد مختلف امواج رادیویی و اثرات فناوری‌های مانند تکنولوژی 5G در این پروژه بلندمدت در حال مطالعه و تحقیق است.

پروژه WHO باعث شده که زمینه‌ای برای شکل‌گیری گفتمان میان دانشمندان، دولت‌ها و عموم شکل بگیرد. درک بهتر فناوری‌های مرتبط با زمینه‌هایی مانند مخابرات و شکل اثرگذاری‌شان بر سلامت آدم‌ها بسیار ضروری است.

در آخر

چه خوشمان بیاید و چه نه، دنیای فناوری رشد می‌کند و اصلا و ابدا منتظر ما نمی‌نشیند. گاهی فناوری‌ها سلامتی‌مان را تهدید می‌کنند. گاهی هم تصورات عموم درباره آسیب‌زایی تکنولوژی‌های تازه چیزی در حد شایعه و خرافات است. در هر حال، علم ناجی ماست و با بررسی ابعاد مختلف هرچیز کمکمان می‌کند آسوده در راه پیشرفت قدم برداریم. شما درباره فناوری‌های تازه‌ای مانند تکنولوژی 5G چه فکر می‌کنید؟

  • امیر میرسعید
  • ۰
  • ۰

رنگ‌ها تأثیر مهمی بر فضای خانه و حسی که از بودن در آن پیدا می‌کنید دارند. تنوع رنگ‌‌های ساختمانی جدید انتخاب‌های جذاب و وسوسه‌انگیز بسیاری پیش پای ما قرار می‌دهد. از طرفی، انتخاب رنگی جالب‌توجه و خاص که با دکور و وسایل اتاق یا خانه هم سازگار باشد راحت نیست. چاره این مشکل استفاده از اکسنت‌وال یا دیوارهای خاص است. این دیوارهای متمایز محبوبیت روزافزونی بین طراحان داخلی و مردم و حتی کسب‌وکارها پیدا کرده‌اند. به‌علاوه، با کمترین هزینه و زحمت، فضایی متفاوت در بخشی از خانه یا محل کار شما ایجاد می‌کنند. در این مقاله، برایتان مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد که چطور اکسنت‌وال موردنظرتان را به دکوراسیون داخلی خانه بیفزایید.

راهنمای مطالعه  نمایشا بخوانید:

  • استفاده از آینه در دکوراسیون؛ توصیه‌ها و ترفندهایی برای خوش‌سلیقه‌ها
  • ۲۰ ترفند برای بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه‌های کوچک
  • دکوراسیون روستیک چیست و چطور یک خانه با طراحی روستیک داشته باشیم؟‌

اکسنت‌وال‌ها محبوبیتشان را مدیون سادگی اجرا و هزینه ارزان‌اند و البته، مدیون تأثیر چشمگیری که بر فضای اطراف خود می‌گذارند. این دیوارها بهترین گزینه برای کسانی‌اند که دوست دارند از رنگ‌های خاص و متفاوت به‌جای رنگ‌های خنثی و رایج در محل زندگی یا کار خود استفاده کنند و در عین حال، نمی‌خواهند تمام دکوراسیون و وسایل خانه را بر اساس این رنگ تغییر دهند.

شاید در نگاه اول تغییر رنگِ یکی از دیوارهای اتاق یا خانه کمی مخالف توازن و یکدستی رنگ‌بندی کلی آن به‌ نظر برسد؛ اما در واقع با این ترفند ساده می‌توانید با هزینه‌ای معقول به فضای داخلی خود کمی بُعد، حس ماجراجویی و البته زیبایی اضافه کنید.

مزایای استفاده از اکسنت‌وال

اکسنت‌وال شما، با رنگی متفاوت ولی همگون با فضای اتاق، خود یک اثر هنری است و بخشی از تزئینات داخلی به‌شمار می‌رود

دیوارهای خاص ساده ولی کارآمدند. به‌علاوه، به‌خوبی نظرها را به خود جلب می‌کنند و فضای اتاق/ خانه/ محل کارتان را تغییر می‌دهند. یکی از مزایای اصلی این ایده، تبدیل‌شدن خودِ دیوار به دکور شماست. اکسنت‌وال شما، با رنگی متفاوت ولی همگون با فضای اتاق، خود اثری هنری است و بخشی از تزیینات داخلی به‌ شمار می‌رود.

در نتیجه، لازم نیست برای پوشاندن دیوار با تصاویر و اجسام مختلف هزینه کنید. می‌توانید کمی فضای داخلی مدنظرتان را خلوت کنید. در ضمن، از آنجا که فقط می‌خواهید یک یا دو سطح از فضای داخلی خود را تبدیل به دیوارهای خاص بکنید، می‌توانید در انتخاب رنگ‌های مدنظرتان کمی جسورتر باشید. همچنین، می‌توانید از این دیوارها برای تکمیل فضایی که همین‌الآن هم با وسایل مختلف به وجود آورده‌اید کمک بگیرید.


حتما بخوانید: بهترین انتخاب برای رنگ خانه با نکاتی که حال‌وهوای اتاق‌هایتان را عوض می‌کند


برای مثال، فرض کنید یک قالی خوش‌رنگ یا مجسمه‌ای چشم‌گیر دارید. این قالی یا مجسمه نقش نقطه مرکزی را در تزیینات یکی از اتاق‌های خانه شما بازی می‌کند. انتخاب همان رنگ یا رنگی مشابهِ رنگ غالب آن مجسمه یا قالی برای اکسنت‌وال نه‌تنها باعث تغییر فضا و حس‌وحال آن می‌شود، بلکه باعث می‌شود رنگی که در قالی یا مجسمه شما دیده می‌شود به رنگ غالب فضا تبدیل شود و محیط شما را یکدست‌تر جلوه دهد.

در نهایت، باید به کاربرد این نوع رنگ‌آمیزی در بزرگ یا کوچک‌تر به‌نظررسیدن فضاها اشاره کنیم. انتخاب پرده‌های مناسب رنگ‌های گرم یا سرد، بنا بر سلیقه و فضایی که در اختیار دارید، اتاق‌هایتان را بسته به نیاز بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کند. استفاده درست از این رنگ‌ها کمکتان می‌کند اتاق کار تنگ و تاریکتان را کمی‌ دل‌بازتر و پرانرژی‌تر کنید یا اتاق‌خواب کوچک خانه را کمی بزرگ‌تر نشان دهید.


حتما بخوانید: آیا استفاده از رنگ ها در دکوراسیون خانه، شادی ما را افزایش می‌دهد؟


چطور با اکسنت‌وال دکوراسیون خانه را جذاب‌تر کنیم؟

در ادامه، قدم به قدم کمکتان می‌کنیم تصمیم بگیرید کدام دیوار را به‌عنوان اکسنت‌وال انتخاب کنید و اکسنت‌وال مخصوص به خودتان را چطور آماده کنید.

۱. به صدای دلتان گوش بسپارید

بهترین کار در انتخاب رنگ برای اکسنت وال، گوش دادن به ندای درونی خودتان است

اولین قدم برای افزودن اکسنت‌وال مناسب به فضای خانه یا محل کار انتخاب رنگ مدنظر برای آن است. البته برای انتخاب رنگ مدنظرتان باید نکاتی را هم در نظر بگیرید که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. بهترین کار گوش‌سپردن به ندای درونی خودتان است. حتما لباسی دارید که با پوشیدن آن احساس بهتری پیدا می‌کنید. این لباس چه رنگی است؟ احتمالا این لباس را به این دلیل دوست دارید که ترکیب رنگ آن حس خوبی در شما ایجاد می‌کند. می‌توانید از همین سرنخ اولیه برای یافتن رنگ احتمالی که می‌خواهید اکسنت‌وال خانه‌تان داشته باشد استفاده کنید.


حتما بخوانید: رنگ‌ها چطور حال‌و‌هوای شما را تغییر می‌دهند؟


۲. دیوارتان را انتخاب کنید‏

در هر خانه یا اتاقی، دیواری وجود دارد که بیشتر از بقیه توجه شما را به خود جلب می‌کند

در هر خانه یا اتاقی، دیواری وجود دارد که بیشتر از بقیه توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. به ‌نظر می‌رسد این دیوارها جاذبه‌ای جادویی دارند که نگاه‌ها و البته توجه‌ها را جلب می‌کنند. لزومی هم ندارد این دیوار در بخش بخصوصی از خانه‌تان قرار گرفته باشد؛ برای مثال، این دیوار می‌تواند جنب آشپزخانه یا در انتهای اتاق‌خوابتان قرار گرفته باشد. قسمت مهم‌ ماجرا انتخاب دیواری است که نقشی کلیدی در فضای اتاق یا خانه شما ایفا می‌کند.

اگر در انتخاب دیوارِ تأثیرگذار خانه یا محل کارتان تردید دارید، می‌توانید از بقیه کمک بگیرید. می‌توانید از اعضای خانواده، دوستان یا همکاران خود بخواهید وارد اتاق شوند و بگویند اولین چیز یا جایی که توجهشان را جلب کرده چه بوده است. با تکرار این آزمایش به‌اندازه کافی‌، قادر خواهید بود دیواری را که بیشترین تأثیر را بر فضای داخلی مدنظر شما می‌گذارد بیابید.


حتما بخوانید: دکوراسیون دیوار؛ چگونه دیوارهای خانه را مثل حرفه‌ای‌ها بیاراییم


۳. دکور اضافی را حذف کنید

این یک اصل اولیه در دکوراسیون خانه است که هرچقدر وسایل داخل یک فضا بیشتر باشند، دیوارها کمتر دیده خواهند شد

انتخاب و رنگ‌آمیزی یک دیوار به‌عنوان اکسنت‌وال خانه به‌تنهایی کافی نیست. به این دیوارها بی دلیل لقب خاص یا متمایز داده نشده است. بهتر است کمی جلوی دیوار مدنظرتان را خالی کنید. دلیل این پیشنهاد این اصل اولیه در دکوراسیون خانه است که هرقدر وسایل داخل یک فضا بیشتر باشند، دیوارها کمتر دیده خواهند شد.

به‌علاوه، احتمالا دوست ندارید وقتی مهمان‌ها وارد منزل یا دفتر کار جدیدتان می‌شوند، اکسنت‌والی را که با این‌همه زحمت انتخاب و رنگ‌آمیزی کرده‌اید نادیده بگیرند. برای دستیابی به توازن بهتر در دکوراسیون اتاق، بهتر است وسایل مزاحم دیده‌شدنِ اکسنت‌وال خانه را به اطراف آن انتقال دهید. کتابخانه‌ها، پرده‌های بزرگ و ضخیم و سایر وسایل دکوری نباید جلوی دیده‌شدن شاهکار هنری خانه شما را بگیرند.


حتما بخوانید: تقسیم‌بندی فضای اتاق با ۶ روش بسیار آسان و کاربردی


۴. به تأثیر رنگ‌ها توجه کنید

آشنایی با اصول اولیه رنگ‌بندی و تاثیرات رنگ‌ها بر فضای خانه یا محیط کار و نیز روان ساکنین بیشتر از همیشه اهمیت پیدا کرده است

امروزه و به‌لطف پیشرفت فناوری، تقریبا محدودیتی از نظر رنگ‌های قابل‌استفاده در پروژه‌های ساختمانی وجود ندارد. به‌ همین دلیل، آشنایی با اصول اولیه رنگ‌بندی، تأثیر و روانشناسی رنگ‌ها بر فضای خانه یا محیط کار و نیز روح و روان ساکنان بیشتر از همیشه اهمیت یافته است؛ به‌ویژه وقتی قرار است با انتخاب رنگی متفاوت برای یک دیوار بخصوص، جلوه‌ای متمایز به آن بدهید.

رنگ‌ها به ۲ دسته کلی رنگ‌های گرم و سرد تقسیم می‌شوند. رنگ‌های گرم (از جمله زرد، قرمز و پرده‌رنگ‌های نزدیک به آنها) انرژی زیادی دارند و علاوه بر ایجاد حس سرزندگی، اشتهای شما را هم تقویت می‌کنند؛ هرچند، به‌کاربردن این رنگ‌ها باعث کوچک‌تر دیده‌شدن دیوارهای شما خواهد شد. در نتیجه، اگر به فکر استفاده از اکسنت‌وال در فضای خانه هستید، باید در مکان‌یابی آن حساسیت به‌ خرج دهید.

تا حد امکان بهتر است از رنگ‌های گرم در دیوارهای سراسری کناره‌های اتاق‌ها استفاده نکنید. به‌جای آنها، بهتر است از چنین رنگ‌هایی در دیوارهای انتهایی اتاق‌های کشیده و کوچک استفاده کنید تا توازن بهتری از نظر حجمی داشته باشید.


حتما بخوانید: روش صحیح استفاده از رنگ‌های گرم در خانه


از طرف دیگر، رنگ‌های سرد تأثیری برعکس دارند. آنها باعث بزرگ‌تر به‌نظررسیدن فضای داخلی شما خواهند شد. استفاده از این طیف رنگ در اتاق‌های کوچک به بزرگ‌تر جلوه‌کردن آنها کمک کند. حتی چنین رنگ‌هایی به درد استفاده روی دیوارهای جانبی هم می‌خورند. نیازی نیست فقط به فکر فضاهای خاص برای به‌کارگیری رنگ‌هایی مثل آبی و سبز و بنفش باشید.

۵. حس‌وحال اتاق را تعیین کنید

علاوه بر استفاده از رنگ‌های گرم یا سرد، باید به حس بصری فضایی که می‌خواهید با تغییر رنگ بهبود دهید، فکر کنید

علاوه بر استفاده از رنگ‌های گرم یا سرد، باید به حس بصری فضایی که می‌خواهید با تغییر رنگ بهبود دهید نیز فکر کنید. این یعنی درنظرگرفتن مواردی مثل مقدار نوری که وارد اتاق شما می‌شود و هم‌سازبودن رنگ‌های انتخابی‌تان با میزان نورگیری اتاق اهمیتی به‌اندازه رنگ و محل انتخابی شما دارند. برای دستیابی به نتیجه بهتر، این موارد را در نظر داشته باشید:

  • اتاق‌های رو به غرب/ جنوب

اتاق‌هایی که به جهت غرب یا جنوب دید دارند، معمولا فضا و حالتی گرم‌تر دارند. استفاده از رنگ‌های سرد در چنین اتاق‌هایی طیف رنگ‌بندی اتاق را کمی متوازن‌تر می‌کند.

  • اتاق‌های رو به شمال/ شرق

اتاق‌هایی که به جهت شمال یا شرق دید دارند، دمای رنگ بالاتر و در نتیجه فضایی سردتر دارند. استفاده از رنگ‌های گرم در چنین فضاهایی آنها را کمی گرم‌تر و دل‌پذیرتر می‌کند.

جمع‌بندی و سخن پایانی

اکسنت‌ وال‌ها بهترین انتخاب برای تغییر سریع و موثر فضا و حس و حال یک اتاق یا فضای مسقف، با کمترین هزینه و دردسر هستند

اکسنت‌وال‌ها بهترین انتخاب برای تغییر سریع و مؤثر فضا و حس‌وحال یک اتاق یا فضای مسقف با کمترین هزینه و دردسر هستند. انتخاب‌های شما واقعا محدودیتی ندارند و می‌توانید ایده‌های خلاقانه بسیاری را روی دیوارهای خاص خود اجرا کنید؛ برای مثال، می‌توانید به نصب کمد‌های هم‌رنگ، استفاده از سنگ‌های تزیینی برای پوشش دیوار یا حتی رنگ‌آمیزی کناره راه‌پله در خانه‌های دوبلکس فکر کنید.

گزینه جذاب دیگر، استفاده از سقف اتاق برای ایجاد شوک رنگی مدنظرتان است. استفاده از سقف به‌عنوان سطح خاص رنگ‌بندی ایده‌ای خوب برای اتاق‌های شلوغ است. معمولا در این اتاق‌ها، کلی وسیله از قبل هست که تغییر ترکیب‌شان چندان راحت نیست. سقف اتاق دیوار پنجم و معمولا فراموش‌شده اتاق‌هاست که قادر است تأثیر فراوانی بر فضای آن داشته باشد.

به خاطر داشته باشید تغییر رنگ یک دیوار یا سقف از رنگ‌آمیزی کل فضای خانه ساده‌تر است. در نتیجه، نیازی نیست رنگ انتخابی شما همیشگی باشد. در صورتی که بخواهید، می‌‌توانید بعدا هم با کمی هزینه دوباره آن را تغییر دهید. جسور و ریسک‌پذیر باشید و سعی کنید سراغ رنگ‌هایی بروید که معمولا جزو انتخاب‌های اولتان نیستند.

خلاقیت به خرج دهید، از فکرهای جدید و ایده‌های مبتکرانه نترسید، چون با انتخاب یک ترکیب مناسب و خاص می‌توانید فضایی غیرتکراری به محل کار یا زندگی خود بدهید. این تغییر، به‌خصوص در این دوران خانه‌نشینی و قرنطینه ناشی از همه‌گیری، یکی از بهترین اقداماتی است که برای بهبود روحیه می‌توانید انجام دهید.

شما درباره استفاده از اکسنت‌وال چه فکر می‌کنید؟ در محیط خانه یا محل کار خودتان یا اطرافیانتان اکسنت‌وال وجود دارد؟ چقدر با تأثیرگذاری آن در دکوراسیون فضای داخلی موافقید؟ اگر تجربه اجرای اکسنت‌وال را داشته‌اید یا در مکان‌های مختلف با آن روبه‌رو شده‌اید، خوب است از تجربه و حستان برایمان بگویید.

  • امیر میرسعید
  • ۰
  • ۰

دکوراسیون وینتیج چیست؟

دکوراسیون به سبک وینتیج چیست

اگر از افراد مختلف درباره تعریف دکوراسیون وینتیج سؤال کنید، به‌احتمال زیاد یکی از آنها این سبک دکوراسیون را دکور قدیمی و پر از عتیقه‌جات بشناسد و دیگری نیز کلکسیون انواع سرامیک‌های قدیمی طرح‌دار و تزیین با بطری‌های قدیمی را دکور وینتیج معرفی کند. این تعریف‌ها به‌‌نوعی هم درست و هم اشتباه هستند. تعریف واقعی این سبک دکوراسیون عبارت است از:

دکتر ساینا

دکوراسیون وینتیج (VintageHome Style) در حقیقت ترکیب عناصر کهنه و قدیمی با روش‌های خاص و مجلل یا اشرافی است. طرفداران این نوع دکوراسیون افرادی هستند که علاقه‌مند به‌ مرور خاطرات خوب گذشته هستند. طراحی داخلی در دکوراسیون وینتیج از ترکیب رنگ‌های روشن و یا یکدست با سرامیک‌ها و کف‌پوش‌های قدیمی است. دکوراسیون وینتیج در عصر حاضر محبوبیت زیادی دارد. ترکیب دکوراسیون مدرن و امروزی با دکوراسیون قدیمی، فضای بسیار دل‌نشینی می‌سازد. مرور خاطرات نوستالژیک گذشته یکی از دلایل به‌وجودآمدن سبک وینتیج است.

ویژگی‌های معماری داخلی به سبک وینتیج

ویژگی دکوراسیون به سبک وینتیج

۱. ترکیب قطعات و عناصر مختلف دکوراتیو

از ویژگی‌ مهم دکوراسیون داخلی وینتیج ترکیب عناصر و رنگ‌های مختلف دکوراتیو را می‌توان نام برد. در این دکوراسیون وسایل متنوعی به کار گرفته می‌شود و بیشتر ظاهر کلکسیونی دارد. اگر طرفدار دکوراسیون‌های ساده‌گرایی یا مینی‌مالیسم باشید، این سبک برای شما جذاب نخواهد بود. در دکوراسیون به سبک وینتیج تمامی عناصر و چیدمان، از کاغذدیواری تا وسایل تزیینی، باهم روی یک موضوع خاص و خاطره‌انگیز تمرکز دارند.

هدف از دکوراسیون با سبک وینتیج مرور خاطرات زیبا و دل‌انگیز گذشته است.

۲. شلوغ نبودن دکوراسیون

دکوراسیون داخلی وینتیج از طراحی بسیار شلوغی برخوردار نیست. در این سبک دکوراسیون قاعده اصلی این است که تمامی عناصر فقط روی یک دهه یا زمان خاص تمرکز کنند. در استفاده از رنگ در دکوراسیون، فراموش نکنید که کل عناصر و وسایل استفاده‌شده در این سبک حتما باید دارای رنگ‌ها و الگوهای یکسانی باشند و قطعات باید باهم تطابق داشته باشند؛ به‌عنوان نمونه شما می‌توانید از رنگ‌های روشن و سفید استفاده کنید یا انواع چوب و پارچه‌های زیبا را به‌ کار بگیرید.

موضوع اصلی در دکوراسیون وینتیج این‌ است که باید تمامی عناصر و رنگ‌ها باهم مطابقت داشته باشند.

۳. ظاهر قدیمی تمامی عناصر

المان‌های قدیمی در دکوراسیون وینتیج

تمام عناصر و اشیاء در طراحی داخلی با سبک وینتیج باید ظاهری قدیمی و کهنه داشته باشند. اگر قصد دارید از دکوراسیون وینتیج استفاده کنید، به هیچ‌وجه نباید از اشیاء و عناصر جدید استفاده کنید. در دکور داخلی وینتیج، تمامی موارد باید از میان وسایل با ظاهری قدیمی انتخاب شوند؛ به‌عنوان‌ نمونه شما می‌توانید مبلمان جدید ولی با ظاهر قدیمی استفاده کنید.

سبک وینیتج شامل نمایش اشیاء و وسایل جدید و مدرن نمی‌شود.

۴. استفاده از رنگ‌ها به‌صورت یک‌دست

رنگ بیشتر در این سبک دکوراسیون به‌صورت یک‌شکل و یک‌دست به‌کار گرفته می‌شود. برای ایجاد تعادل در طراحی دکوراسیون داخلی وینتیج باید از طیف رنگ‌های خاص و یکسان استفاده کرد. اگر طرفدار سادگی هستید، رنگ‌های سفید، آبی، صورتی و رنگ سبز در دکوراسیون، می‌تواند برای شما بسیار مناسب باشد. برای انتخاب رنگ نمای داخلی دکوراسیون وینتیج باید زمان بسیار زیادی برای تحقیق کنار بگذارید.

توجه به عناصر و گستره رنگ‌ها در دکور وینتیج بسیار ضروری است.

۵. طرح‌های متنوع برای فضاهای مختلف

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که فضاهای مختلف خانه‌شان دارای طرح و الگوهای متنوع باشد. در دکوراسیون داخلی وینتیج شما به‌راحتی می‌توانید طرح دکوراسیون متفاوت و متنوع برای هر قسمت از خانه در نظر بگیرید؛ به‌عنوان نمونه برای پذیرایی‌تان دکوراسیون ویکتوریایی، برای چیدمان آشپزخانه، سبک روستیک و برای دکوراسیون اتاق‌ها سبک دیگری طراحی کنید. خوشبختانه در سبک وینتیج شما با آسودگی خیال می‌توانید از طرح‌ها و الگوهای مختلف استفاده کنید.

شما با استفاده از الگوهای مختلف قدیمی در فضاهای مختلف می‌توانید در خانه‌تان ماشین زمان بسازید.

ویژگی‌های نمای خارجی ساختمان به سبک وینتیج

اگر علاوه‌ بر دکوراسیون داخلی وینتیج قصد دارید نمای بیرون یا خارجی خانه را نیز با سبک وینتیج طراحی کنید، این موارد می‌تواند به شما کمک کند:

۱. استفاده از فرفورژه

اگر قصد دارید نمای خارجی خانه خود را با سبک وینتیج طراحی کنید، می‌توانید از فلز حفاظ فرفورژه در قسمت ورودی خانه، نرده‌ها و برای تزیین پنجره‌ها استفاده کنید. استفاده از فرفورژه یک روش بسیار شگفت‌انگیز برای به‌نمایش‌گذاشتن زمان گذشته است.

کلید اصلی برای استفاده از فرفورژه طراحی خلاقانه است.

۲. به‌کارگیری معماری الیزابتی

اگر خانه شما در حومه شهر قرار دارد و علاقه زیادی به تاریخ دارید، می‌توانید از معماری الیزابتی برای نمای بیرونی خانه استفاده کنید. در معماری الیزابتی بیشتر از طرح‌های نامتقارن استفاده می‌شود.

ترفندهایی برای طراحی دکوراسیون به سبک وینتیج

۱. مبلمان خانه را هوشمندانه انتخاب کنید

ترفندهای اجرای دکوراسیون به سبک وینتیج

انتخاب مبلمان مناسب با دکوراسیون وینتیج به دوره زمانی‌ای بستگی دارد که تصمیم دارید آن‌ را در خانه خود بازسازی کنید. دهه‌های مختلف تاریخ نوع خاصی از مبلمان داشته‌اند که هرکدام از آنها زیبایی خانه‌ها را بیشتر از قبل افزایش می‌داد. در هنگام انتخاب مبلمان برای دکوراسیون وینتیج این موارد را فراموش نکنید:

  • مبلمان مناسب و هم‌رنگ با میز ناهارخوری خود انتخاب کنید. امروزه می‌توانید با خیال راحت مبلمان با طرح قدیمی در بازار پیدا کنید و خانه خود را با خاطرات بی‌نظیر دهه‌های گذشته، بازسازی کنید. روکش مبلمان می‌تواند ساده، طرح‌دار، چرمی یا مخملی باشد. به‌دلیل پیشرفت تکنولوژی شما به‌راحتی می‌توانید مبلمان مناسب با دوره زمانی مدنظر خود را سفارش دهید. پس از این بابت نگران نباشید.
  • مبلمان در طراحی دکوراسیون وینتیج بهتر است طرح چوب با حکاکی‌های زیبا داشته باشد. چوب از زمان گذشته مورد توجه افراد بسیار زیادی بود. به‌طور کلی چوب فضا را بسیار گرم و صمیمی می‌کند.
  • می‌توانید روی میز مبلمان یا میز عسلی‌های خود از صندوقچه‌های قدیمی استفاده کنید. این صندوقچه‌ها، که حتما نمونه‌شان را در خانه مادربزرگ خود دیده‌اید، در سبک وینتیج بسیار موردتوجه هستند. صندوقچه‌های قدیمی را در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف می‌توانید از بازار‌های مختلف تهیه کنید.
  • مبلمان قدیمی قرون ۱۷ و ۱۸ موردتوجه دکوراسیون وینتیج است. این نوع مبل‌ها دارای طرح منبت‌کاری زیبا با پشتی‌های گلدوزی‌شده هستند و میزهای آنها کنده‌‌کاری دارند و معمولا با هرنوع وسیله دکوراتیوری مطابقت دارند.
  • توجه داشته باشید که رنگ مبلمان با رنگ دیوار و کف‌پوش نیز تطابق داشته باشد.

اگر تصمیم گرفته‌اید خودتان دیوارها را رنگ کنید، مقاله آموزش رنگ‌آمیزی ساختمان به شما کمک می‌کند.

۲. در انتخاب وسایل قدیمی به‌دنبال اصالت باشید

در ساخت و تولید وسایل مناسب برای دکوراسیون وینتیج از چوب و فولاد واقعی و سنگین استفاده می‌شود. به‌جای از وسایل بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت رایج، بهتر است با استفاده از عتیقه‌جات واقعی و باکیفیت، اصالت و اعتبار را به خانه خود وارد کنید.

۳. ترکیب مصالح مدرن و قدیمی یک ضرورت است

مونتاژ یا ترکیب مصالح قدیمی و امروزی در دکوراسیون وینتیج بسیار ضروری است. شما نمی‌توانید از کابینت‌های قدیمی و سنگین آهنی استفاده کنید، زیرا ممکن است به خود آسیب بزنید؛ پس در این شرایط ترکیب کابینت‌های MDF امروزی با طرح و ظاهر قدیمی یک اصل بسیار ضروری و مهم است.

۴. وسایل دکوراتیو باید ظاهر خوبی داشته باشند

از وسایل تزیینی و دکوراتیوهایی استفاده کنید که در نشان‌دادن ظاهر قدیمی، زیبا باشند. اگر عکس خاطره‌‌انگیزی از دوران گذشته دارید و می‌خواهید آن‌ را روی دیوار خانه نصب کنید، بهتر است از قاب عکس زیبا با ظاهر قدیمی استفاده کنید. نکات مهم در چیدمان قاب روی دیوار یا میز را در نظر بگیرید.

۵. از رنگ روشن برای دیوارها استفاده کنید

رنگ روشن در دکوراسیون به سبک وینتیج

دیوارها در دکوراسیون وینتیج بهتر است ساده و رنگ روشن باشد. در سبک دکوراسیون وینتیج شما به‌طور مداوم از انواع تابلو و وسایل تزیینی برای دیوار استفاده خواهید کرد. اگر رنگ دیوار ساده باشد، توجه‌ها بیشتر به وسایل تزیینی جلب خواهد شد. اگر مایل باشید می‌توانید از روان‌شناسی رنگ‌ها هم بهره بگیرید.

۶. کاغذدیواری را در جای صحیحش نصب کنید

اگر قصد دارید از کاغذدیواری استفاده کنید، روش ایدئال این است که برایش استراتژی داشته باشید و فقط روی دیواری نصبش کنید که جلویش خالی است و چیزی قرار نداده‌اید. بقیه دیوارها را ساده نگه دارید چون بقیه وسایل به‌اندازه کافی فضا اشغال می‌کنند.

۷. از اکسسوری‌ها و وسایل دکوری، فقط برای تکمیل جذابیت دکور استفاده کنید

از لوازم دکوری فقط برای جذابیت بیشتر استفاده کنید نه بیشتر. قرار نیست دکور خانه‌تان را با وسایل تزیینی شکل دهید.

جذاب‌ترین دکوراتیوها را ببینید

۸. کتابخانه‌ای با سبک قدیمی طراحی کنید

از کتاب‌های قدیمی استفاده کنید. منطور از کتاب‌های قدیمی، کتاب‌هایی با جلد کهنه است. برای دکوراسیون با کتاب‌های قدیمی می‌توانید به‌طور معمولی آنها را روی همدیگر بگذارید و با نخ معمولی گره زیبایی روی آنها بزنید.

روش دیگری که می‌توانید استفاده کنید این است که کتاب‌های قدیمی را در کتابخانه طرح قدیمی و چوبی طوری قرار دهید که جلب توجه کند.

می‌توانید از ایده‌های مقاله طراحی کتابخانه شخصی در خانه استفاده کنید.

سخن پایانی

اگر علاقه زیادی به بازسازی خاطرات گذشته هستید و دکوراسیون کلاسیک را به دکوراسیون ساده ترجیح می‌دهید حتما از دکوراسیون وینتیج در خانه خود استفاده کنید. به‌کارگیری از این سبک دکوراسیون اشرافی بودن و اصالت شما را ثابت می‌کند. شما در سبک وینتیج آزادانه می‌توانید انواع الگوها و طراحی مختلف را باهم ترکیب کنید و در هرقسمت از خانه خود قرن منحصربه‌فردی را زنده کنید.

  • امیر میرسعید
  • ۰
  • ۰

تکنیک صندلی خالی در روانشناسی؛ صحبت با فرد خیالی چطور به ما کمک می‌کند؟

تکنیک صندلی خالی چیست؟

تکنیک صندلی خالی نوعی روش درمانی گشتالتی است که فریتر پرلز، روان‌شناس مشهور آلمانی ابداعش کرد. در این روش، فرد احساسات و عواطفش را به دیگری بیان می‌کند؛ هرچند این دیگری غایب است و در واقع جای او روی صندلی خالی است. در این شیوه، فرد به‌گونه‌ای صحبت می‌کند که گویی طرف صحبتش روی صندلی و در کنارش نشسته است. از این رهگذر عواطف و احساسات خود نسبت به دیگری را بروز می‌دهد.

کاربردهای تکنیک صندلی خالی

۱. مشاوره فردی با زوج‌ها

اگر شما در رابطه عاطفی خود دچار مشکلاتی باشید، بهترین روش حل آن شرکت در مشاوره زوجین است. با این حال، ممکن است شما یا شریک عاطفی‌تان هرکدام مشاورانی جدا داشته باشید. اگر شریکتان مایل به شرکت در مشاوره زوجین نباشد، می‌توانید به‌شکل فردی به مشاوره بروید و پیگیری مشکلات رابطه باشید. در هر صورت، مشاور این تکنیک را به‌احتمال زیاد به کار می‌برد تا از احساسات شما نسبت به شریک زندگی‌تان آگاه شود.

۲. مشاوره سوگ

دکتر ساینا

مشاوره سوگ کمکمان می‌کند با غم ازدست‌دادن عزیزان کنار بیاییم. از آنجا که آنها دیگر حضور فیزیکی ندارند تا با ایشان تعامل کنیم، تکنیک صندلی خالی کمکمان می‌کند بتوانیم حرف‌هایمان را به آنها بزنیم. این تکنیک به فرد بازمانده کمک می‌کند آسان‌تر از مرحله سوگ عبور کند.

گاهی افراد، پس از پایان رابطه نیز دچار سوگ می‌گردند. در این شرایط نیز ممکن است حرف‌های نزده و احساسات سرکوب‌شده‌ای داشته باشند. در چنین حالتی، ممکن است فرد دوباره به‌سراغ شریک قبلی‌اش برود که کاری نادرست است. تکنیک صندلی خالی فرصتی را فراهم می‌کند تا فرد احساسات فروخفته‌اش را بروز دهد و به‌شیوه سالم‌تری از این مرحله عبور کند.

۳. کنارآمدن با تجربیات آسیب‌رسان گذشته

تجربیات ناخوشایندی که در گذشته تجربه کرده‌ایم ممکن است روی زندگی ما در زمان حال تأثیر منفی بگذارد. افرادی که مسئول آن تجربیات بودند ممکن است مرده باشند یا ما دیگر به آنها دسترسی نداشته باشیم. ازاین‌رو ممکن است در بیان خشم یا اندوهمان نسبت به ایشان ناتوان بمانیم.

با کمک تکنیک صندلی خالی فرد می‌تواند در امنیت کامل، احساس خود را نسبت به مجرمی که به او حمله کرد، زورگیری که به وی تجاوز کرد یا حتی والدینی که از او سوءاستفاده می‌کردند بیان کند. با کمک این تکنیک فرد آنچه را در درون خود مدت‌ها نگه داشته بود در محیطی امن بازگو می‌کند.

۴. برنامه‌ریزی برای رویارویی در آینده

فرض کنید شما با فردی مشکل دارید. می‌دانید دیر یا زود باید با او روبه‌رو شوید و سنگ‌هایتان را وابکنید. اگر اضطراب زیادی داشته باشید، چه‌بسا همه حرفتان را نزنید و این باعث بدترشدن مسئله گردد. تکنیک صندلی خالی در روانشناسی کمکتان می‌کند خودتان را برای این شرایط سخت آماده کنید. با این کار شما با آرامش و آمادگی ذهنی بیشتری به‌سراغ حل اختلافتان می‌روید.

چرا روان‌درمانگران از تکنیک صندلی خالی استفاده می‌کنند؟اجرای تکنیک صندلی خالی در روانشناسی

حال که با فواید و کاربردهای این تکنیک آشنا شدید، وقتش رسیده بدانید چرا مشاوران از این تکنیک استفاده می‌کنند. توجه کنید که معمولا اجرای این روش با حضور و هدایت یک مشاور یا روان‌درمانگر انجام می‌شود. او به‌عنوان شخص سوم ناظر گفت‌وگوی شماست.

۱. کمک به شما برای شناسایی احساسات

وقتی شروع به صحبت با صندلی می‌کنید، ممکن است ندانید دقیقا چه احساسی نسبت به فرد خیالی نشسته بر آن دارید. با گذشت مدتی از گفت‌وگو، یا مشاور با شناسایی احساسات شما از درون جملات، حالات چهره یا زبان بدن شما، آنها را به شما معرفی می‌کند. با شناخت این عواطف اکنون می‌توانید روی آنها تمرکز و آنها را بررسی کنید.

۲. دادن آزادی عمل به شما برای ابراز خودتان

شاید شما در شرایطی قرار داشته باشید که امکان آزادانه صحبت‌کردن ندارید؛ برای مثال، به‌تازگی عزیزی را از دست داده‌اید و حرف‌های نگفته زیادی در قلب شما باقی مانده، اما نگرانید اگر آنها را با کسی در میان بگذارید قضاوت نابجایی نسبت به شما بروز دهد.

از سوی دیگر، گاهی افراد آمادگی شنیدن حرف‌های ما را ندارند. ما را پس می‌زنند یا نمی‌توانند با ما ابراز همدلی کنند. با صحبت‌کردن با صندلی خالی، چون احساس امنیت بیشتری می‌کنیم، به‌راحتی حرف‌های نگفته را بیان می‌کنیم و در نتیجه بار عاطفی حرف‌های نزده را از دوش خود برداریم.

۳. کمک به شما برای کسب بینش عمیق‌تر نسبت به رابطه

وقتی در رابطه هستید، شاید برایتان سخت باشد که بتوانید نگرشی شفاف و روشن نسبت به وضعیت آن داشته باشید؛ برای مثال، شاید برخی از ما از صداقت در رابطه بترسیم. طرح مسائل مربوط به رابطه با صندلی خالی فرصتی فراهم می‌کند تا آن مسائل شناسایی شوند و بتوان برای رفع آنها کاری کرد.

از سوی دیگر، شما با استفاده از تکنیک صندلی خالی متوجه می‌شوید که چه احساسی نسبت به رابطه‌تان دارید. خوشحالید؟ یا‌ آنکه وقتش رسیده رابطه را ترک کنید؟ با کسب نگرش عمیق‌تر تصمیم‌های بهتری خواهید گرفت.

۴. کمک به کسب مهارت‌های ارتباطی

وقتی کلمات و عواطف شما هنگام صحبت با صندلی جریان می‌یابند، شاید متوجه شوید که کجاها کنترل احساسات و افکار خود را از دست می‌دهید. تکنیک صندلی خالی کمکتان می‌کند مهارت‌های ارتباطی خودتان را اصلاح کنید و ارتقا دهید. مشاور حین گفت‌وگو از شما سؤالاتی می‌پرسد؛ مثلا از شما می‌خواهد حس خاصی را در قالب دقیق‌ترین کلمات بروز دهید یا درباره حالت‌های چهره شما بازخورد می‌دهد. بدین ترتیب، در گفت‌وگوهای واقعی بهتر می‌توانید منظور خودتان را به دیگری بفهمانید.

تکنیک صندلی خالی چگونه اجرا می‌شود؟

وقتی معلوم می‌شود شما به این تکنیک نیاز دارید، مثلا می‌خواهید حرفی را به کسی بزنید اما توانایی یا امکان رودرروشدن با آن را ندارید، مشاور شما با قراردادن یک صندلی خالی در کنار یا روبه‌روی شما فرایند را آغاز می‌کند. او از شما می‌خواهد تصور کنید فرد موردنظر روی صندلی نشسته است.

آنچه شما باید انجام دهید این است که هرچه به ذهنتان می‌رسد‌ آزادانه بیان کنید. شاید در ابتدا بازکردن سر صحبت کمی عجیب یا سخت به نظر برسد؛ اما به‌محض شروع به‌تدریج حرف‌ها به دنبالش خواهد آمد. مشاور شما نیز با طرح پرسش می‌کوشد تا رشته کلام را به دست شما بسپارد و مسیر گفت‌وگوی شما را هموارتر کند.

اگر هنگام گفت‌وگو با صندلی شما احساسات شدیدی مانند خشم زیاد، استرس یا اضطراب را تجربه کنید، ممکن است مشاور وارد بحث شود تا به شما در کنارآمدن با آن عواطف یاری کند.

چه زمانی باید از تکنیک صندلی خالی استفاده کرد؟

نیازی نیست نگران زمان اجرای این روش باشید. تشخیص این امر بر عهده مشاور یا روان‌درمانگر شماست. او با مشاهده اینکه به‌سختی می‌توانید مسئله خودتان را بیان کنید یا در رابطه دچار مشکل ارتباطی هستید، این تکنیک را پیشنهاد می‌کند.

دشواری‌های اجرای تکنیک صندلی خالی

با وجود همه فواید و کاربردهایی که این روش دارد اجرای آن ممکن است با دشواری‌هایی احتمالی مواجه شود.

  1. در این تکنیک لازم است اجراکننده توانایی استفاده از قوه خیال را برای تصور فردی که می‌خواهد با او صحبت کند داشته باشد. اگر به هر دلیلی فرد نتواند از قوه خیال خود استفاده کند. اجرای آن غیرممکن خواهد شد. مشاوران می‌توانند با طرح موضوع یا پرسش به این افراد کمک کنند تا قوه خیالشان را به کار بیندازند.
  2. ممکن است فرد از اجرای این تکنیک سر باز بزند، چراکه آن را احمقانه می‌داند. شاید هم نگران است که افکار و عواطف واقعی خود را بروز دهد.
  3. گاهی فرد توانایی شناسایی مسئله و مشکل را ندارد و نمی‌تواند در خلال گفت‌وگو با فرد خیالی نشسته بر صندلی موضوع را از زوایای گوناگون بررسی کند. در چنین حالت‌هایی، شناسایی مشکل دشوار می‌شود و شاید نیاز باشد تا درمانگر از روش‌های دیگری برای شناسایی آن استفاده کند.

شما چقدر با تکنیک صندلی خالی در روانشناسی آشنا هستید؟ تابه‌حال به استفاده از آن فکر کرده‌اید؟ اگر تجربه اجرای آن را داشته‌اید، از روند اجرا و نتیجه کار برای ما بگویید. اشتراک تجربه‌تان می‌تواند برای برخی سودمند باشد.

  • امیر میرسعید
  • ۰
  • ۰

جلسات پویش روان اغلب پرحرارت و با پایانی باز برگزار می‌شود که در آن مراجع روند و محتوای جلسه را پیش می‌برد. در واقع مراجع آزاد است تا درباره هر‌آنچه در ذهن دارد گفت‌وگو کند. این جلسات معمولا یک بار در هفته و به‌مدت یک ساعت برگزار می‌شود؛ البته شیوه روان پویشی فروید به زمان بیشتری نیاز دارد. امروزه جلسات روان پویشی، نسبت به شیوه فروید، با شدت و حدت کمتری انجام می‌شوند.

 

در گذشته، روان پویشی با استفاده از یک کاناپه صورت می‌گرفت؛ به‌طوری‌که مراجع روی کاناپه دراز می‌کشید و روان‌درمانگر در پشت سر یا جایی که خارج از دید مراجع بود می‌نشست؛ اما امروزه به‌جای کاناپه از دو صندلی روبه‌روی هم برای روان پویشی استفاده می‌شود و روان‌درمانگر با مراجع ارتباط چهره‌به‌چهره دارد.

اهداف درمان به روش روان پویشی کدام‌اند؟

اهداف این شیوه درمانی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  1. تسهیل و عمق‌بخشی به خودآگاهی مراجع؛
  2. شناسایی رابطه بین افکار، احساسات و عقاید مراجع با تجربیات گذشته‌اش به‌خصوص تجربیات دوران کودکی‌.

روان‌درمانگر با هدایت مراجع به سمتی که درگیری‌ها، تضادهای درونی‌ و رویدادهای مهم گذشته را بازبینی کند به این دو هدف می‌رسد.

نظریه روان پویشی بر این مبنا استوار است که مشکلات فرد ریشه در بخش نا‌خود‌آگاه ذهن او دارد. پس برای آنکه این مشکلات درمان یا مدیریت شوند،‌ لازم است تا آنچه در نا‌خودآگاه ذهن فرد ریشه دوانده، بیرون کشیده شود و در معرض دیدش قرار بگیرد. بنابراین مراجع با کمک روان پویشی، از الگوهای نا‌خودآگاه ذهنش آگاه می‌شود و از این طریق می‌تواند مشکلاتش را مدیریت کند.

تاریخچه نظریه روان پویشی

زیگموند فروید، پدر روان پویشیزیگموند فروید، پدر علم روان‌شناسی

 

برای شناخت دقیق روان پویشی، باید به‌سراغ ریشه‌ها و تاریخچه پرفرازونشیب آن برویم. هرچند نظریه روان پویشی تحولات مختلفی را طی یک قرن گذشته تجربه کرده اما هنوز مبتنی بر نظریاتی است که در ابتدای شکل‌گیری روان‌شناسی مدرن مطرح شدند.

در اواخر قرن ۱۹ میلادی، زیگموند فروید، پدر علم روان‌شناسی، روی نظریه‌ای بدیع درباره ذهن و توسعه انسان کار می‌کرد. کارهای او در نهایت سرآغاز راهی شد که به روان‌شناسی مدرن امروزی ختم می‌شود. هرچند بسیاری از نظریات وی در سال‌ها و دهه‌های بعدی رد شدند اما آنچه وی طرح کرده بود، مبنای نظریه روان پویشی گردید که امروزه به شکلی اصلاح‌شده همچنان به کار می‌رود. در ادامه، نظریه وی را واکاوی می‌کنیم.

فروید چه تأثیری روی نظریه روان پویشی داشت؟

فروید می‌گفت ذهن انسان از سه بخش تشکیل شده است:

  1. اید،‌ که شامل غرایز و پایه‌های بخش نا‌خودآگاه ذهن است.
  2. سوپر ایگو، یا بخش اخلاقی که خانه عقاید و هنجارهای ماست.
  3. ایگو، که واسطه‌ای بین بخش غرایز و اخلاقی ماست.

فروید معتقد بود که این سه بخش در سال‌های متفاوت کودکی شکل می‌گیرند. او می‌گفت که انسان‌ها با اید متولد می‌شوند، سپس ایگو در دوران خردسالی شکل می‌گیرد و در نهایت سوپر ایگو نیز در حوالی ۵سالگی سر و کله‌اش پیدا می‌شود. هر کدام از این بخش‌ها در همه انسان‌ها شکل می‌گیرند؛ با این حال، محیط زندگی و رفتار والدین نقش مهمی در چگونگی رشد این سه بخش دارند. بر همین مبنا، تجربیات کودکی فرد نقش بسزایی در شکل‌گیری شخصیت و خودانگاره او ایفا می‌کنند.

چه این تأثیرگذاری منجر به شکل‌گیری الگو‌های مثبت شود و چه منفی، فروید معتقد بود که آنچه رفتار انسان‌ها را جهت می‌دهد، در عمق ذهن آنها و در جایی که ناخودآگاه می‌نامید ریشه دارد. فروید ذهن را به سه لایه تقسیم می‌کرد:

  • ناخودآگاه یا ناهشیار:

این بخش جایی است که غرایز، عقاید ریشه‌دار و بسیاری از الگوهای فکری و رفتاری ما در آن جای گرفته‌اند. انسان‌ها به این بخش از ذهن خود دسترسی ندارند اما فروید می‌گفت که محتوای این بخش در اینکه ما که هستیم، چه می‌کنیم و چه می‌خواهیم نقش اساسی دارد.

  • نیمه‌آگاه یا نیمه‌هشیار:

این لایه بین بخش ناخودآگاه و خودآگاه قرار می‌گیرد. دسترسی به این بخش با تلاش فرد امکان‌پذیر است و می‌توان آن را وارد بخش خودآگاه کرد.

  • خودآگاه یا هشیار:

این بخشی است که کاملا برای ما روشن و شفاف است. فروید می‌گفت که این بخش کمترین نقش را در شکل‌گیری شخصیت ما دارد و تنها پوسته‌ای براق و زیباست که روی لایه‌های دیگر را پوشانده است.

بر اساس این طبقه‌بندی، فروید معتقد بود که برای حل اساسی مشکلات روان، باید به‌سراغ بخش نا‌خودآگاه برویم و آن را کاوش کنیم، چراکه بر اساس نظریه او، ناخودآگاه جایی است که ارزش‌های ناگفته، عقایدی که حتی از وجودشان اطلاع نداریم و الگوهای پنهانی که رفتار ما را شکل می‌دهند، پنهان شده‌اند.

هرچند نظریه روان پویشی طی دهه‌های بعد، بسیاری از نظریات و گفته‌های ساده‌انگارانه فروید را رد یا کامل کرد، اما عبارت‌های این نظریه همچنان یادآور گفته‌ها و کارهای فروید است؛ برای مثال:

  • ناخودآگاه ذهن نقش مهمی در جهت‌دهی به رفتارها و احساسات دارد.
  • هیچ رفتاری بدون علت نیست.
  • تجربیات کودکی تأثیر قابل‌توجهی بر شخصیت در بزرگ‌سالی دارد.

در مجموع، نظریات فروید که منجر به شیوه‌ای به نام روانکاوری فرویدی شد، در دهه‌های بعدی به آنچه روان پویشی گفته می‌شود، تکامل یافت.

تفاوت روانکاوی فرویدی و روان پویشی

گرچه روانکاوری فرویدی و روان پویشی هردو ریشه‌های مشابهی دارند اما تفاوت‌های مهمی نیز با یکدیگر دارند:

  1. زمان‌بندی این دو روش از تفاوت‌هایشان است به گونه‌ای که روانکاوی فرویدی هر هفته و در قالب ۲ تا ۵ جلسه و به‌مدت سال‌ها ادامه می‌یابد؛ درحالی‌که روان پویشی در بازه زمانی کوتاه‌تری صورت می‌گیرد.
  2. شیوه تعامل مراجع با روان‌درمانگر از مهم‌ترین تفاوت‌هاست. در روانکاوی فرویدی، درمانگر به‌عنوان ناظری قدرتمند عمل می‌کند که دانش خود را با مراجع به اشتراک نمی‌گذارد. در این شیوه، مراجع برای شناسایی مشکلات خود کاملا وابسته به درمانگر خود است. به‌نوعی می‌توان گفت که رابطه بین درمانگر و مراجع در این شیوه یک رابطه نا‌برابر و از بالا به پایین است. این در حالی است که در شیوه‌های مدرن روان پویشی، مراجع و درمانگر رابطه همسان‌تری با یکدیگر دارند و درمانگر تعامل بیشتری با مراجع دارد.

در ادامه به این تفاوت دوم بیشتر می‌پردازیم.

نقش روان درمانگر در روان پویشی

نقش روان درمانگر در روان پویشی

امروزه روان‌درمانگر به کسی گفته می‌شود که به مراجع کمک می‌کند تا علائم و نشانه‌های مشکلش را شناسایی کند. روان‌درمانگر با تشویق و ترغیب مراجع به صحبت‌کردن درباره احساساتش این امکان را به مراجع می‌دهد تا الگوهای حاکم بر افکار و رفتارهایش را شناسایی کند. در واقع روان‌درمانگر نقش تسهیل‌کننده را در این فرایند ایفا می‌کند.

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای تسهیل این فرایند، بررسی گذشته مراجع است. صحبت‌کردن درباره تجربیات دوران کودکی بخش مهمی از گفت‌وگوها در روان پویشی را شامل می‌شود. درمانگر با گوش دادن فعالانه به صحبت‌های مراجع، روی نقاط عطف تجربیات او دست می‌گذارد و بینش خود را با او مطرح می‌کند.

در مجموع، روان‌درمانگر به مراجع کمک می‌کند تا نقاط سایه‌روشن شخصیتش را شناسایی کند و از توانمندی‌های درونی خود برای حل مسائلش بهره ببرد.

انواع شیوه‌های روان پویشی

هرکدام از شیوه‌های گوناگون روان پویشی از یک چهارچوب جامع برای پیشبرد شیوه خود بهره می‌برند اما هرکدام در اجرای تکنیک‌ها و روش‌ها تفاوت‌هایی دارند. در ادامه هرکدام از آنها را معرفی می‌کنیم:

۱. روان پویشی کوتاه‌مدت

آنچه این نوع را از انواع دیگر متمایز می‌کند در همین عبارت کوتاه‌مدت نهفته است. این گونه از روان پویشی در جلسات اندک و حتی گاهی یک جلسه برگزار می‌شود. گاهی اوقات فرد با مسئله‌ای روبه‌روست که نیاز به واکاوی فراوانی ندارد و می‌تواند با اندکی راهنمایی بر مشکلش فائق شود. برای مثال اگر مراجعی از اضطراب حاد بدون دلیل رنج ببرد، شناسایی رویداد یا شرایطی که منجر به ظهور این اضطراب شده و نیز ارائه راهکارهایی برای مقابله با آن می‌تواند در یک جلسه انجام شود.

هرچند باید به این نکته توجه داشت که روان پویشی کوتاه‌مدت نباید در ابتدا برای هر مراجعی به کار رود؛ یعنی نباید این انتظار را داشته باشیم که با یک جلسه بتوان به مسئله رسیدگی کرد، اما می‌توان امیدوار بود که برخی از مراجعان تنها با تعداد اندک یا حتی یک جلسه، مسئله خود را حل‌وفصل کنند.

روان پویشی کوتاه‌مدت تا به امروز در مسائلی مانند تجاوز، تصادفات رانندگی، حوادث تروریستی، اختلالات روانی حاد همچون اضطراب و افسردگی و رویدادهای آسیب‌زای خانوادگی به کار رفته است.

۲. روان پویشی خانوادگی

این شیوه از روان پویشی در بافت یک خانواده و برای حل مسائل خانوادگی به کار می‌رود. ترکیب خانواده شرکت‌کننده می‌تواند شامل شوهر و همسر، والدین و فرزندان، خواهر و برادر، پدربزرگ و مادربزرگ و نوه‌ها یا هر ترکیب دیگری از اعضای خانواده باشند.

این شیوه روان پویشی معمولا طولانی‌مدت است و روی تضادها و درگیری‌های حل‌نشده بین اعضای خانواده تمرکز می‌کند. روان‌درمانگر می‌کوشد تا با شنیدن تجربیات و نقاط عطف روابط خانوادگی، به ریشه مشکلات و تضادها پی برده و به اعضا کمک کند تا بتوانند با همکاری یکدیگر مشکلات را حل کنند.

درمانگر از اعضا می‌خواهد تا مسائل حل‌نشده خود با پدر و مادرشان را بیان و بررسی کنند تا از این طریق بهتر به تضادهایی که بین خودشان به‌عنوان شوهر و همسر یا والد و فرزند دارند، پی ببرند.

۳. روان پویشی هنری و موسیقایی

یکی از شیوه‌های غیرسنتی روان پویشی، استفاده از ظرفیت هنر و موسیقی برای توصیف و ابراز احساسات است.

همچون سایر روش‌های روان پویشی، در این گونه نیز ساختار و نقشه راهی وجود ندارد. مراجع آزاد است تا فرایند درمان را به‌دلخواه طی کند. در این شیوه، فرد نیازی به مهارت هنری ندارد و آزاد است تا برای ابراز عواطف و احساسات از ابزار هنری کمک بگیرد.

در این شیوه، مراجع ممکن است نقاشی‌ها یا آلبوم‌های موسیقی را با خود به جلسات بیاورد که بیانگر احساسات عمیق او درباره یک موضوع است. همچنین ممکن است خود او دست به کار شود و عواطفش را در قالب طرح یا قطعه نواخته‌شده‌ای نشان دهد. توجه کنید که قرار نیست آنچه مراجع انجام می‌دهد به یک اثر هنری خوب تبدیل شود بلکه صرفا ابزاری است برای توصیف آنچه که در درون اوست.

چه‌بسا مراجع و درمانگر با کمک این روش بتوانند رابطه بهتری برقرار کنند و این روش برایشان بهتر از گفت‌وگو باشد. از این رو، این شیوه برای آنهایی که خجالتی هستند یا به هر نحو در بیان احساساتشان در قالب کلمات مشکل دارند، کمک کند.

ابزارها و تکنیک‌های مورداستفاده در روان پویشی

روان پویشی نسبت به سایر روش‌های درمانی، از تکنیک‌ها و ابزارهای استفاده کمتری می‌کند. در واقع در روان پویشی فرایند درمان با آزادی عمل و خارج از چارچوب‌های روش‌های شناختی‌ ـ‌ رفتاری دنبال می‌شود. با این حال، روان پویشی نیز ابزارها و برخی تکنیک‌های مخصوص‌به‌خود را دارد که در ادامه آنها را فهرست‌وار معرفی می‌کنیم:

۱. راهنمای تشخیص روان پویشی

مانند راهنمای تشخیص اختلالات روانی (DSM)، روان‌درمانگران پویشی نیز یک مرجع راهنما دارند که به راهنمای تشخیص روان پویشی (PDM) مشهور است. آنها این راهنما را برای تکمیل آنچه کاستی‌های راهنمای اختلالات روانی می‌نامند در سال ۲۰۰۶ منتشر کردند.

۲. لکه‌های جوهر رورشاخ

لکه‌های رورشاخ از ابزار روان پویشیتعدادی از لکه‌های رورشاخ

این لکه‌های عجیب و معروف یکی از ابزارهای خاص روان پویشی است که درک نادرستی از آن در فرهنگ عامه وجود دارد. درمانگران این حوزه از این لکه‌ها به‌عنوان ابزاری تکمیلی جهت شناسایی عواطف و افکار مراجع استفاده می‌کنند. این لکه‌ها همچنین در تشخیص بیماری‌هایی مانند اسکیزوفرنی و اختلال شخصیت دوقطبی مفید است. هرچند درباره اثربخشی و تفسیر آزمونی که با این لکه‌ها گرفته می‌شود، بحث و جدل‌های فراوانی بین روان‌شناسان وجود دارد.

لازمه استفاده از این روش، تخصص و مهارت بالای روان‌درمانگر در نمره‌دهی و تفسیر پاسخ‌های مراجع است.

۳. لغزش فرویدی

این تکنیک هرچند امروزه چندان مورد توجه نیست (اغلب روان‌شناسان آن را کم‌اعتبار می‌دانند)، همچنان به کار می‌رود. تکنیک لغزش فرویدی در واقع ناشی از این دیدگاه است که هیچ عملی از سوی انسان تصادفی نیست. پس وقتی فردی کلمه‌ای را ناخوداگاه به‌غلط ادا می‌کند یا کلمه‌ای نامناسب با شرایط را به کار می‌برد، روان‌درمانگر باید به آن توجه کند و آن را به‌عنوان سرنخی از بخش نا‌خودآگاه ذهن مراجع در نظر بگیرد.

۴. ارتباط کلمات

این تکنیک جزو پرکاربردترین روش‌های روان پویشی است؛ شیوه‌ای که به‌احتمال زیاد آن را در فیلم‌ها هم دیده‌اید. روان‌درمانگر تعدادی کلمه را می‌خواند و از مراجع می‌خواهد اولین چیزی که به ذهنش می‌رسد را بیان کند. با استفاده از این شیوه، می‌توان به برخی از جنبه‌های پنهان ذهن فرد پی برد.

استفاده از این تکنیک از این جهت مهم و سودمند است که درمانگر کلمات گوناگونی را می‌خواند که ترتیبی هم ندارند و شانس خود و مراجع را برای رسیدن به اعماق ناخودآگاه ذهن افزایش می‌دهد.

۵. تحلیل رؤیا

از دیدگاه نظریه روان پویشی، خواب و رؤیا دریچه‌ای به‌سوی ناخود‌آگاه است، چراکه وقتی می‌خوابیم این بخش از ذهن ماست که فعال می‌شود. از این رو تعبیر و تفسیر خواب‌های مراجع می‌تواند به شناخت بهتر نا‌خودآگاه مراجع کمک کند. با این حال اثربخشی این تکنیک تأیید علمی لازم را ندارد. هنوز روشی متقن و علمی برای تحلیل و تفسیر خواب‌ها ارائه نشده‌اند. از این رو انتخاب این روش در فرایند درمان، به نظر مراجع و درمانگرش بستگی دارد.

کلام آخر

روان پویشی اولین و قدیمی‌ترین مکتب روان‌شناسی است؛ روشی که راه را برای تکامل علم روان‌شناسی و ایجاد روش‌های جدیدتر هموار کرد. گرچه امروزه روان پویشی جایگاه سابق خود را در میان جامعه علمی این حوزه ندارد اما همچنان به‌عنوان یکی از شیوه‌های روان‌درمانی در برخی مراکز یا از سوی برخی روان‌درمانگران دنبال می‌شود.

  • امیر میرسعید
  • ۰
  • ۰

در گذشته، مدیریت مالی شخصی و زیر نظرگرفتن حساب دخل‌وخرج‌ها به این سادگی‌ها امکان‌پذیر نبود و گاهی اوضاع از کنترل خارج می‌شد. بنابراین افراد گاهی مجبور به کمک‌گرفتن از دیگران می‌شدند تا ولخرجی نکنند و بتوانند بر اوضاع تسلط داشته باشند. در سال‌های اخیر و با معرفی برنامه‌های حسابداری و مدیریت مالی شخصی بر روی سیستم عامل‌های اندروید و IOS، دیگر کنترل حساب درآمدها و هزینه‌ها، بودجه‌بندی، برنامه‌ریزی مالی و تعیین اهداف مالی پیچیدگی چندانی ندارد و با چندبار لمس‌کردن ساده صفحه موبایل هوشمند، می‌توان کارهای بسیاری را پیش برد و البته در بلندمدت، پس‌انداز بیشتری می‌توان داشت. در ادامه مطلب حاضر، با ۱۰ برنامه مدیریت مالی شخصی مخصوص موبایل‌های هوشمند آشنا خواهید شد. همراه ما بمانید.

راهنمای مطالعه  نمایش 

 

حتما بخوانید:

  • آموزش مدیریت مالی به کودکان با ۹ تکنیک کاربردی
  • ۱۱ نکته حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک
  • آموزش مبتدی حسابداری؛ مفاهیم و اصطلاحات مقدماتی حسابداری

ویژگی‌های اصلی و اساسی یک برنامه مدیریت مالی شخصی خوب چیست؟

یک برنامه مدیریت مالی شخصی خوب باید در درجه اول برنامه‌ریزی ساختارمند در اختیار کاربر قرار دهد. این برنامه‌ریزی باید ۳ اصل اساسی زیر را در بر گیرد:

  • بودجه‌ای با قابلیت شخصی‌سازی و قاعده‌های سخت‌گیرانه؛
  • هدف کاملا واضح و مشخص برای پس‌انداز؛
  • قابلیت ردیابی ریل تایم (Real-time tracking/ به این معنا که اطلاعات، در لحظه و بدون نیاز به پردازش، نمایش داده شوند).

در ادامه، بهترین برنامه‌های مدیریت مالی شخصی مخصوص اندروید و IOS را در دو دسته خارجی و ایرانی توضیح خواهیم داد. شما هریک از این برنامه‌ها را بسته به نیازتان می‌توانید انتخاب کنید.

دکتر ساینا

تمامی این برنامه‌ها برای دست‌یابی به یک یا چند هدف مشخص طراحی نشده‌اند. برخی بیشتر بر مدیریت مالی متمرکزند، برخی دیگر مخصوص پس‌اندازکردن هستند، و کارایی اصلی در تعدادی از این برنامه‌ها پیگیری بدهی‌ها است. اینکه هدف اصلی شما از به‌کارگیری برنامه مدیریت مالی شخصی چیست به اولویت‌هایتان بستگی دارد؛ اما در توضیحات درج‌شده راجع‌به هریک از برنامه‌ها، جزئیات کافی دراین‌باره را نیز خواهید خواند.

برنامه‌های خارجی مدیریت مالی

۱. مینت: مشاور مالی شخصی هوشمند شما (Mint)

مینت: مشاور مالی شخصی هوشمند شما

سیستم‌عامل‌ها: اندروید و IOS
هزینه لازم برای تهیه برنامه: رایگان (پرداخت هزینه برای فعال‌سازی برخی قابلیت‌ها)

امتیازها

  • برنامه‌ای ارزشمند برای بودجه‌بندی؛
  • دارای قابلیت هشداردهی برای قبض‌های آتی؛
  • امکان همگام‌سازی آن با اپلیکیشن‌های مالی و بانکی دیگر: می‌توانید بر تراکنش‌های مالی نظارت کنید، هزینه‌ها را در دسته‌بندی‌های جداگانه پیگیری کنید و بر جریان نقدی نظارت داشته باشید؛ همه و همه روی یک داشبورد.
  • قابلیت شخصی‌سازی دسته‌بندی‌ها؛
  • ویرایش هم‌زمان چند تراکنش مالی.

نقطه‌ضعف

مینت نیز مثل هر برنامه دیگری خالی از ایراد نیست و مشکلاتی به آن وارد است؛ مثلا می‌توان به تبلیغات درون‌برنامه‌ای آن اشاره کرد که برای برخی کاربران ناخوشایند است (هرچند با تمامی امکاناتی که به‌رایگان در اختیار کاربر می‌گذارد چندان هم ناعادلانه نیست).

۲. پاکت‌گارد (PocketGuard)

پاکت‌گارد، برنامه حسابداری و مدیریت مالی شخصی

سیستم‌عامل‌ها: اندروید و IOS
هزینه لازم برای تهیه برنامه: رایگان (۴٫۹۹ دلار در ماه برای تبدیل به کاربر ویژه)

امتیازها

  • ابزارهای کاربردی و مناسب برای مدیریت مالی؛
  • امکان تعیین نامحدود اهداف مالی؛
  • سادگی راه‌اندازی و استفاده از برنامه؛
  • ارسال گزارش‌های هفتگی برای کاربران: در این گزارش‌ها شرح جزئیات کامل راجع‌به بیشترین هزینه‌ها و وضعیت کاربر در محقق‌کردن اهداف بودجه‌بندی درج شده است؛
  • قابلیت هشداردهی و اطلاع‌رسانی برای قبض و اقساط.

باید خاطرنشان کرد که در برنامه مدیریت مالی پاکت‌گارد بخشی جزئی به‌عنوان کارمزد از هر چیزی که به کاربر برای پس‌انداز بیشتر کمک شود، کسر خواهد شد.

نقطه‌ضعف

نسخه رایگان برنامه می‌تواند برای برخی محدودکننده باشد؛ مثلا نمی‌توان در آن دسته‌بندی‌های شخصی از هزینه‌ها درست کرد یا تراکنش‌های مالی را کاملا از هم جدا کرد. البته با پرداخت مبلغی معادل با ۴٫۹۹ دلار در ماه می‌توان برنامه را به پاکت‌گارد پلاس به‌روزرسانی کرد و از این قابلیت‌ها نیز بهره‌مند شد.

۳. پرسونال کپیتال (Personal Capital)

پرسونال کپیتال برنامه مدیریت مالی شخصی

سیستم‌عامل‌ها: اندروید و IOS
هزینه لازم برای تهیه برنامه: رایگان (با پرداخت درون‌برنامه‌ای برای برخی امکانات)

امتیازها

  • قابلیت بررسی رایگان سرمایه‌گذاری؛
  • پیگیری ارزش خالص (net worth)؛
  • ابزارهای مخصوص برنامه‌ریزی برای دوران بازنشستگی؛
  • سینک‌کردن حساب‌های مالی مختلف، ردیابی و نظارت بر آنها.

بیش از ۲٫۷ میلیون کاربر فعال از ابزارهای رایگان برنامه مدیریت مالی شخصی پرسونال کپیتال استفاده می‌کنند و این آمار به‌خوبی گویای محبوبیت روزافزون آن است.

نقطه‌ضعف

یکی از ایرادهایی که به این برنامه وارد است، قابلیت‌های مرتبط با بودجه‌بندی در آن است. این قابلیت‌ها در برنامه پرسونال کپیتال کمی پایه‌ای‌اند و دست کاربر برای تعیین و دست‌یابی به اهداف بودجه‌بندی چندان باز نیست.

۴. موبیلز (Mobills)

موبیلز برنامه حسابداری و مدیریت مالی شخصی

سیستم‌عامل‌ها: اندروید و IOS
هزینه لازم برای تهیه برنامه: رایگان (۴٫۹۹ دلار برای استفاده از امکانات نسخه ویژه)

امتیازها

  • نمودارهای دقیق و گزارش‌های جزئی و شخصی‌سازی‌شده؛
  • کارایی قابل‌اطمینان برنامه هنگام نبود دسترسی به اینترنتی؛
  • مدیریت کارت اعتباری؛
  • سیستم هشداردهی برای قبض‌های آتی؛
  • ابزار کارآمد مدیریت اهداف مالی.

نقطه‌ضعف

بسیاری از قابلیت‌های برنامه مدیریت مالی موبیلز به رایگان در دسترس هستند؛ منتها برای بدل‌شدن به کاربر ویژه و استفاده از برخی امکانات (مثل جدول‌های حاوی اطلاعات جزئی و دقیق) باید مبلغی معادل با ۴٫۹۹ دلار در ماه پرداخت کرد.

۵. فودجت (Fudget)

فودجت برنامه حسابداری و مدیریت مالی شخصی

سیستم عامل‌ها: اندروید و IOS
هزینه لازم برای تهیه برنامه: رایگان (۳٫۹۹ دلار برای استفاده از امکانات نسخه ویژه)

امتیازها

  • برنامه‌ریزی برای بودجه با قابلیت شخصی‌سازی؛
  • ظاهر خوب و جالب برنامه با تم‌های رنگی؛
  • امکان برنامه‌ریزی برای هزینه‌ها بدون محدودیت زمانی (هفتگی یا ماهانه یا …) با قابلیت سیستم هشداردهی شخصی.

نقطه‌ضعف

استفاده از قابلیت‌هایی که تاکنون برشمردیم در این برنامه رایگان است، ولی امکانات دیگری هم در آن هستند که فقط با تبدیل‌شدن شما به کاربر ویژه قابل‌استفاده خواهند بود، امکاناتی نظیر ذخیره اطلاعات در دراپ‌باکس و بازیابی آن در زمان دلخواه.

برنامه‌های ایرانی مدیریت مالی

۱. کیف پول محک: برنامه حسابداری شخصی مخصوص موبایل

کیف پول محک: برنامه حسابداری شخصی مخصوص موبایل

سیستم عامل‌ها: اندروید و IOS
هزینه لازم برای تهیه برنامه: رایگان (با پرداخت ۱۰ هزار تومان امکان تبدیل‌شدن به کاربر ویژه را خواهید داشت)

امتیازها

  • ثبت هزینه‌ها و درآمدها؛
  • گزارش‌های کاربردی درباره میزان هزینه ماهیانه؛
  • گزارش‌های کاربردی درباره حساب بستانکاری‌ها و بدهی‌ها؛
  • قابلیت شخصی‌سازی دسته‌بندی‌های مربوط به حساب هزینه‌ها و در آمدها؛
  • سیستم هشداردهی و یادآوری زمان پرداخت اقساط و چک‌ها.

نقطه‌ضعف

استفاده از بخش اعظم قابلیت‌های برنامه رایگان است و با پرداخت مبلغ ۱۰ هزارتومان در آن به کاربر ویژه بدل خواهید شد.

۲. فانوس: حسابداری شخصی و مشاوره بورس

فانوس: حسابداری شخصی و مشاوره بورس

سیستم عامل‌ها: اندروید و IOS
هزینه لازم برای تهیه برنامه: رایگان (با پرداخت درون‌برنامه‌ای برای برخی امکانات)

امتیازها

  • دارای ابزارهای مناسب برای بودجه‌بندی و سیستم یادآوری و هشداردهی؛
  • امکان پس‌انداز هدفمند؛
  • امکان تعیین اهداف مالی؛
  • امکان ثبت و مدیریت نامحدود دارایی‌ها؛
  • معرفی سرمایه‌گذاری‌ها با سود بالا.

آنچه برنامه فانوس را متمایز می‌کند امکانات مرتبط با دارایی‌های ارزی، سهام و وام‌های بانکی است. اول آنکه با استفاده از آن از ارزش به‌روز دارایی‌های ارزی، طلا و بورسی و تغییرات اینها مطلع خواهید شد. قابلیت دیگری که در اختیار کاربر می‌گذارد تحلیل رایگان کدال بورس و کمک به کاربر برای خرید و مدیریت سهام است. راجع‌به وام‌های بانکی هم باید گفت که در این برنامه امکان مشاهده تمام اطلاعات به‌روز وام‌های بانکی کشور وجود دارد.

نقطه‌ضعف

واردکردن تراکنش‌های روزانه در این برنامه کمی وقت‌گیر است.

۳. نی‌وٌو: برنامه مدیریت مالی شخصی

نیوُ: برنامه مدیریت مالی شخصی

سیستم عامل‌ها: اندروید و IOS
هزینه لازم برای تهیه برنامه: رایگان (با پرداخت درون‌برنامه‌ای برای برخی امکانات)

امتیازها

  • امکان بودجه‌بندی و کنترل دقیق هزینه‌ها و نظارت بر آنها؛
  • دارای ابزار مناسب برای پس‌انداز و برنامه‌ریزی؛
  • مدیریت حساب و یادآوری زمان بستانکاری‌ها و بدهی‌ها و وام‌ها؛
  • امکان اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربر با دیگران؛
  • اتصال به حساب‌های بانکی.

نقطه‌ضعف

ایراد مهمی دیده نشد.

۴. هلو: برنامه مدیریت مالی و حسابداری شخصی

هلو: برنامه مدیریت مالی و حسابداری شخصی

سیستم عامل: اندروید
هزینه لازم برای تهیه برنامه: رایگان

امتیازها

  • امکان ثبت هزینه‌ها و درآمدها؛
  • مدیریت چک‌های پرداختی و دریافتی؛
  • یادآوری موعد سررسید چک‌ها؛
  • قابلیت تعیین اهداف مالی؛
  • قابلیت گرفتن خروجی اکسل برای وام و قسط و امکان گرفتن گزارش قسط‌ها.

نقطه‌ضعف

در حال حاضر صرفا کاربران سیستم‌عامل‌ اندروید قادر به استفاده از آن هستند.

۵. پارمیس همراه

پارمیس همراه، برنامه حسابداری و مدیریت مالی شخصی مخصوص موبایل

سیستم‌عامل‌ها: اندروید و IOS
هزینه لازم برای تهیه برنامه: رایگان

امتیازها

  • امکان ثبت و مدیریت حساب‌های بانکی؛
  • بودجه‌بندی هزینه‌ها و درآمدها؛
  • امکان مدیریت تخصصی هزینه‌ها و درآمدهای شخصی و اعضای خانواده؛
  • ثبت و مدیریت چک‌ها (با امکان یادآوری).

پارمیس همراه اپلیکیشن برگزیده هشتمین، نهمین و دهمین دوره‌های جشنواره وب و موبایل ایران به انتخاب مردم است.

نقطه‌ضعف

فرایند ثبت هزینه‌ها در این برنامه کمی دشوار است.

در پایان

سعی بر آن بود تا در مطلب حاضر بهترین و کارآمدترین برنامه‌های مدیریت مالی و حسابداری مخصوص سیستم‌عامل‌های اندروید و IOS را به شما معرفی کنیم. استفاده از برنامه‌های مذکور نسبتا ساده است و در بیشتر آنها، قابلیت و انعطاف بالایی برای شخصی‌سازی برنامه، دستیابی و پایبندی به اهداف مالی خود خواهید داشت.

شما از کدام برنامه‌ها برای زیرنظرگرفتن وضعیت مالی و حساب دخل‌وخرج‌های خود استفاده می‌کنید؟ چه تجربه و بازخوردی راجع‌به استفاده از برنامه‌های ذکرشده در این مطلب داشته‌اید؟ در قسمت «ارسال دیدگاه» می‌توانید با ما و مخاطبان چطور از نظرات و بازخوردهای خود بگویید. نظرات شما برایمان ارزشمند است. همچنین اگر سؤال، پیشنهاد یا انتقادی دارید، حتما مطرح کنید.

  • امیر میرسعید
  • ۰
  • ۰

افزایش عمر گوشی موبایل

 ۴

 اشتراک‌گذاری

این روزها بسیاری از ما به‌شدت به گوشی همراه خود وابسته‌ایم. وقتی پس از مدت کوتاهی کارایی گوشی کم می‌شود، بسیار ناراحت می‌شویم. منتها تنها کسی که باید سرزنش شود خودمان هستیم! هیچ‌یک از ما برای آگاهی از جزئیات پیچیده گوشی و چیزهایی که موجب عملکرد بهتر یا بدتر آن می‌شوند زحمت زیادی به خودمان نمی‌دهیم. این موجب می‌شود از روی ناآگاهی کارهایی بکنیم که عمر گوشی را کم می‌کنند. در ادامه، ۱۵ اشتباه و استفاده نادرست از گوشی را بیان می‌کنیم. توضیح نیز می‌دهیم که چطور می‌توانیم از این اشتباه‌ها بپرهیزیم تا عمر گوشی و باتری آن را افزایش دهیم.

راهنمای مطالعه  نمایش 

 

۱. بیهوده هدرندادن شارژ باتری

باتری‌های لیتیوم یونی جدید حافظه ندارند؛ یعنی زمان و مقدار شارژ باتری گوشی ثبت نمی‌شود. طبق برآورد بیشترِ تولیدکنندگان، باتری می‌تواند چیزی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ چرخه شارژ (Charge Cycle) داشته باشد. به‌گفته شرکت اپل، چرخه شارژ یعنی استفاده از تمام ظرفیت باتری.

به‌گفته این شرکت هر زمانی می‌توانید باتری لیتیوم یونی خود را شارژ کنید و نیازی نیست که پیش از شارژ مجدد، صبر کنید تا ۱۰۰ درصد شارژ باتری خالی شود. اپل می‌گوید زمانی یک چرخه شارژ کامل می‌شود که مقداری برابر با ۱۰۰ درصد از ظرفیت باتری استفاده شده باشد، ولی نه لزوما ظرفیتی که از یک بار شارژ به دست آمده است؛ برای نمونه، ممکن است ۷۵ درصد از ظرفیت باتری گوشی را در یک روز مصرف کنید و سپس در طول شب گوشی را کاملا شارژ کنید. اگر ۲۵ درصد از ظرفیت باتری را روز بعد مصرف کنید، به‌طور کلی ۱۰۰ درصد از ظرفیت باتری را مصرف کرده‌اید و در این دو روز چرخه شارژ گوشی شما یک رقم افزایش یافته است.

ممکن است که مصرف یک چرخه شارژ چند روز طول بکشد. در باتری‌های لیتیوم یونی ظرفیت باتری با هر بار تکمیل چرخه شارژ، اندکی کاهش می‌یابد. بنابراین عمر باتری به تعداد دفعات شارژ آن بستگی ندارد، بلکه به میزان مصرف شارژ باتری و تعداد چرخه‌های شارژ کامل‌شده بستگی دارد. پس برای افزایش عمر باتری از کارهایی که شارژ باتری را بیهوده هدر می‌دهند، پرهیز کنید.

۲. استفاده از شیوه‌های شارژ دائمی باتری

آیا شنیده‌اید که اگر پس از شارژ ۱۰۰ درصد ظرفیت باتری گوشی را از شارژر جدا نکنید، کارایی باتری به حداکثر می‌رسد؟ این ادعا حقیقت ندارد. کنترل‌کننده‌ای در داخل هر دستگاهی تعبیه شده است که از ورود جریان بیشتر از حد لازم به باتری جلوگیری می‌کند؛ بنابراین، گوشی شما از این نظر درست و دقیق عمل می‌کند.

پس نباید گوشی خود را به‌طور پیوسته شارژ کنید. اگر همیشه شارژ گوشی خود را ۱۰۰ درصد یا تقریبا ۱۰۰ درصد نگه ندارید، بیشترین بهره را از باتری گوشی خود خواهید برد. زمانی باتری بهترین عملکرد را دارد که شارژ آن بین ۴۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری باشد؛ بنابراین در صورت امکان، همیشه شارژ گوشی خود را در این محدوده نگه دارید.

۳. استفاده از شارژرهای ارزان

همه عاشق خرید ارزان هستند؛ ولی اگر شارژری را با قیمتی بسیار ارزان می‌خرید، باید از خودتان بپرسید که چرا این محصول این‌قدر ارزان است. استفاده از این شارژرهای ارزان خطرناک است. نخست به این دلیل که بیشتر این شارژرها به کنترل‌کننده داخلی مجهز نیستند و اگر گوشی خود را بیش از ۱۰۰ درصد شارژ کنید، به‌احتمال زیاد باتری گوشی بیش‌ازحد داغ می‌شود. مهم‌تر از آن، استفاده از این شارژرها برای ایمنی شما و خانه‌تان خطرناک است. وقتی این شارژرها بیش‌ازحد داغ می‌شوند، احتمال برق‌گرفتگی وجود دارد. این شارژرها ممکن است موجب آتش‌سوزی نیز بشوند.

۴. استفاده از شارژرهای فوق‌سریع

گرچه همه‌مان دوست داریم گوشی‌مان در کمتر از ۱ ساعت کاملا شارژ شود، مقاومت همه دستگاه‌ها در برابر استفاده از شارژرهای فوق‌سریع به یک اندازه نیست. در بسیاری از دستگاه‌ها، استفاده از این شارژرها دستگاه و باتری آن را بسیار سریع‌تر از شارژرهای استاندارد ضعیف می‌کند. اگر درمورد مقاومت گوشی خود در برابر شارژ فوق‌سریع مطمئن نیستید، بررسی کنید که آیا تولیدکننده گوشی‌تان شارژری را که می‌خواهید خریداری کنید تأیید می‌کند یا نه.

۵. برنداشتن قاب محافظ گوشی

معمولا تولیدکنندگان تلفن همراه فهرستی از قاب‌های محافظ مناسب برای هر دستگاه تلفن همراه را ارائه می‌دهند. این قاب‌ها در زمانی که گوشی برای مدتی طولانی شارژ می‌شود، توانایی محافظت از گوشی بدون ایجاد مشکلات گرم‌شدنِ بیش‌ازحد را دارند. اگر دلیل بیش‌ازحد گرم‌شدن گوشی این باشد که قاب آن مناسب دمای باتری در زمان شارژ نیست، قاب گوشی موجب آسیب بیشتر به گوشی می‌شود.

البته دلایل دیگری نیز وجود دارد که بعضی مختص گوشی‌ها یا قاب‌های محافظ خاصی‌اند. منتها قاب‌های محافظ فراوانی در بازار وجود دارد که هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند. با توجه به تنوع بالای قاب‌های محافظ موجود در بازار، تولیدکنندگان نمی‌توانند درمورد همه آنها توضیح دهند و بگویند از کدام‌یک می‌توانید استفاده کنید.

۶. پر و خالی نکردن کامل باتری گوشی

بیشتر تولیدکنندگان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از اثرات شارژ یا دشارژ کامل باتری، حدودا هر ۳ ماه یک بار بگذارید باتری گوشی تا صفر درصد خالی شود و سپس بلافاصله آن را ۱۰۰ درصد شارژ کنید.

۷. قراردادن گوشی در دماهای بالا

شاید چیزی به‌اندازه گرما برای باتری لیتیوم یونی مخرب نباشد. قراردادن گوشی در نزدیکی منابع گرما به‌سرعت باتری را ضعیف می‌کند. به همین دلیل، قراردادن گوشی زیر نور مستقیم خورشید نیز توصیه نمی‌شود. البته باید مسئله صفحه‌نمایش گوشی را نیز در نظر بگیرید.

گوشی‌های جدید صفحه‌نمایش باکیفیتی دارند، ولی حتی این صفحه‌های نمایش باکیفیت نیز نمی‌توانند در برابر اثرات مضر نور خورشید مقاومت کنند. نور خورشید می‌تواند موجب تغییر رنگ یا کم‌رنگ‌شدن صفحه‌نمایش گوشی شود. تعویض صفحه‌نمایش گوشی نیز کار ساده‌ای نیست و هزینه نسبتا گرانی دارد. بیشتر مردم وقتی صفحه‌نمایش گوشی به تعمیر نیاز دارد، خرید گوشی جدید را ترجیح می‌دهند.

۸. قراردادن گوشی در دماهای پایین

قرار دادن گوشی در معرض سرما

در سرما باتری گوشی برای حفظ کارایی خود به شارژ بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین، قراردادن گوشی در معرض هوای سرد برای عمر باتری مضر است. احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید وقتی گوشی به‌طور پیوسته در معرض هوای سرد قرار می‌گیرد شارژ باتری بسیار سریع‌تر کاهش می‌یابد. البته در سرما می‌توانید از گوشی‌تان استفاده کنید؛ ولی وقتی از گوشی استفاده نمی‌کنید، آن را در جایی مانند جیب ژاکت قرار دهید تا در برابر سرما محافظت شود.

۹. افزایش روشنایی صفحه‌نمایش

هرچه صفحه‌نمایش روشن‌تر باشد، به شارژ باتری بیشتری نیاز خواهید داشت. اگر روشنایی صفحه‌نمایش ۱۰۰ درصد باشد و مدام برای مشاهده ساعت یا پیام‌ها و اعلان‌های جدید صفحه‌نمایش را روشن کنید، سریع‌تر شارژ باتری خود را خالی می‌کنید.

تصویر زمینه روشن نیز شرایط را بدتر می‌کند، زیرا به‌طور طبیعی موجب می‌شود صفحه‌نمایش روشن‌تر باشد. در انتخاب تصویر زمینه برای صفحه‌نمایش بهتر است که از تصاویر تیره‌تر استفاده کنید تا در مصرف باتری صرفه‌جویی کنید. اگر روشنایی صفحه‌نمایش به ۳۰ تا ۴۰ درصد برسد، بازهم صفحه‌نمایش به‌وضوح قابل‌مشاهده خواهد بود و مشکلی پیش نمی‌آید. به‌علاوه از عوارض نور آبی گوشی در شب هم مصون می‌مانید.

۱۰. توجه‌نکردن به نوسانات برق

اگر گمان می‌کنید شارژکردن دستگاه‌ها در زمان رعدوبرق خطری ندارد، باید در این عقیده خود تجدیدنظر کنید. درست است که دستگاه‌های برقی به‌طور کلی در برابر بعضی اضافه‌ولتاژهای متوسط مقاومت دارند، ولی هیچ‌چیزی نمی‌تواند با قدرت رعدوبرق رقابت کند.

شارژکردن گوشی در زمان برخورد رعدوبرق با سیستم اصلی برقی که برق خانه شما یا نزدیک خانه شما را تأمین می‌کند می‌تواند فورا به دستگاه‌های شما آسیب برساند. این نکته بیشتر از اینکه درمورد افزایش کارایی گوشی باشد، به قابل‌استفاده و سالم نگه‌داشتن گوشی و پریزهای برق مربوط است.

پرطرفدارترین محافظ‌های ولتاژ را ببینید

۱۱. بی‌توجهی به درگاه‌ها و صفحه‌نمایش

وقتی گوشی مدت زیادی داخل کیف یا جیب باشد، به‌سرعت گردوغبار به خود می‌گیرد. از آنجا که درگاه‌ها (پورت‌ها) ورودی‌هایی به داخل دستگاه‌اند، این مسئله ممکن است موجب ورود گردوغبار به داخل گوشی شود. وقتی بارها جک شارژر و هدفون را وارد و خارج می‌کنید، گردوغباری که قبلا وارد درگاه شده است بیشتر به داخل فشرده می‌شود. خلال‌دندانی را با پارچه‌ای نرم بپوشانید و با استفاده از آن به‌آرامی گردوغبار داخل درگاه‌ها را خارج کنید.

گردوغبار به‌راحتی روی صفحه‌نمایش نیز می‌نشیند. با پاک‌کردن صفحه‌نمایش با دستمال میکروفایبر بهتر می‌توانید محتویات داخل صفحه‌نمایش را ببینید. هرگز از اسپری تمیزکننده مایع برای تمیزکردن صفحه‌نمایش استفاده نکنید؛ زیرا این اسپری‌ها آمونیاک دارند که به‌شدت به صفحه‌نمایش آسیب می‌رساند. از روش‌های ایمن برای تمیز و ضدعفونی کردن موبایل استفاده کنید. صرفا پاک‌کردن گردوغبار روی صفحه‌نمایش کافی است.

۱۲. تماس گوشی با آب

تماس گوشی با آب موجب خراب‌شدن آن می‌شود. اگر گوشی داخل استخر، سینک ظرف‌شویی، توالت، گودال یا دریا افتاد و توانستید آن را بیرون بیاورید، در صورت امکان به‌سرعت باتری، کارت‌حافظه و سیم‌کارت را بیرون بیاورید. به‌محض بیرون‌آوردن نیز آنها را داخل برنج بگذارید. برنج آب را جذب می‌کند و می‌تواند گوشی و بخش‌های آن را نجات دهد؛ البته هیچ تضمینی وجود ندارد.

به‌طور کلی، بهتر است گوشی را از هرگونه تماس با آب دور نگه دارید. این مسئله شامل مکان‌های مرطوبی مانند اتاق بخار و سونا نیز می‌شود؛ زیرا بخار نیز از آب تشکیل شده است و می‌تواند وارد دستگاه شود و دوباره به‌صورت مایع و آب دربیاید.

۱۳. ضربه و قرارگرفتن در معرض گرمای غیرضروری

بیشتر گوشی‌ها نسبتا محکم‌اند و قاب محافظ یا پوشش خارجی محکمی دارند. منتها اثر ضربه‌های کوچک، افتادن‌ها و برخوردهای فراوان روی هم جمع می‌شوند و به گوشی آسیب می‌رسانند. در زمان رانندگی بهتر است گوشی را در مکان ثابتی قرار دهید تا با اشیا و چیزهای اطرافش برخورد نکند. همین ضربه‌های کوچک نیز می‌توانند به دستگاه آسیب برسانند.

در روزهای گرم تابستان نیز سعی کنید گوشی را زیر آفتاب مستقیم بیرون نگذارید. گرمای دست‌هایتان نیز گرمای بیشتری ایجاد می‌کند و دستگاه را بیش‌ازحد گرم می‌کند.

۱۴. به‌روزرسانی مکرر نرم‌افزارها

شاید این روش محافظت از گوشی عاقلانه به نظر نرسد، ولی بهتر است یک گام به عقب بردارید و درمورد دلیل ارائه به‌روزرسانی‌ها فکر کنید. برنامه‌ها دائما به‌روزرسانی می‌شوند، در حالی که سخت‌افزار گوشی، که احتمالا دست‌کم تا ۲ یا ۳ سال دیگر آن را ارتقا نخواهید داد، ثابت باقی می‌ماند. به‌روزرسانی‌ها برای حفظ سازگاری فناوری‌های پیشرفته برنامه‌ها با دستگاه‌های قدیمی‌تر انجام می‌شوند؛ بنابراین، هرچه برنامه‌ای قوی‌تر شود، برای حفظ عملکردش در دستگاهی که ممکن است کاملا با آن سازگار نباشد، به حافظه و انرژی بیشتری نیاز دارد.

پس هروقت به‌روزرسانی ارائه شد، فورا آن را دانلود نکنید. پیش از اینکه کورکورانه روی دکمه به‌روزرسانی ضربه بزنید، ابتدا به نظرات کاربران درمورد نصب آن به‌روزرسانی نگاهی بیندازید؛ زیرا پس از به‌روزرسانی نرم‌افزار، بازگشتن به وضعیت پیش از به‌روزرسانی ناممکن یا دست‌کم بسیار دشوار خواهد بود. از نصب آنتی‌ویروس‌ مناسب هم غافل نشوید.

۱۵. استفاده‌نکردن از فضای ذخیره‌سازی ابری

هرچه فایل‌های ذخیره‌شده در گوشی بیشتر باشد، فشار بیشتری به گوشی می‌آید. منتها اگر بیشترِ فایل‌های خود را در فضای ابری ذخیره کنید، گوشی کمتر پر می‌شود و برای انجام وظایف و کارهایی که با آن انجام می‌دهید منابع بیشتری دارد. به‌علاوه، اگر گوشی همراه خراب یا گم شود، می‌توانید وارد فضای ذخیره‌سازی ابری خود شوید و تمام اطلاعات و فایل‌هایتان را بازیابی کنید.a

  • امیر میرسعید
  • ۰
  • ۰

با مجازی شدن تجارت و کسب‌وکار، نیاز به انجام معاملات امن در این فضا بیش از پیش احساس می‌شد از این رو محققان و کارآفرینان حوزه رایانه به سراغ ابداع روش‌های جدید برای انجام این تراکنش‌ها رفتند که منجر به ابداع امضای دیجیتال گردید. در سال‌های اخیر نیز بازار رمز‌ارزها در کشور ما رونق گرفته و یکی از الزامات حضور در این بازار، امضای دیجیتال است. در این یادداشت درباره چیستی امضای دیجیتال، نحوه کارش، مزایا و کاربردها و تفاوتش با امضای الکترونیکی صحبت می‌کنیم.

 

 

امضای دیجیتال چیست؟

امضای دیجیتال چیزی بی‌همتا مشابه اثر انگشت یا امضای کاغذی شماست، با این تفاوت که در قالب کد‌ها و رمز‌های رایانه‌ای صورت‌بندی شده است. امضا این امضا با استفاده از الگورتیم‌های ریاضی ساخته و به داده‌هایی متصل می‌شود که قصد انتقال آنها را دارید. فرد دریافت‌کننده با بررسی امضای شما، به اصالت داده منتقل‌شده پی می‌برد و هویت شما را به عنوان ارسال‌کننده تایید می‌کند.

امضای دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

برای درک نحوه عملکرد امضای دیجیتال باید به سراغ مراحل ساخت و ارسال آن برویم. فرض کنید شما می‌خواهید سندی را به صورت الکترونیکی برای فردی ارسال کنید. البته لازم است که سند به شیوه‌ای امن به فرد برسد و خیالتان از بابت دستکاری آن حین ارسال راحت باشد. برای این کار باید به سراغ امضای دیجیتال بروید.

در مرحله اول و بر مبنای یک پروتکل استاندارد موسوم به PKI دو کلید ساخته می‌شوند. یک کلید خصو است و فقط در اختیار شما قرار دارد. یک کلید هم عمومی است که شما می‌توانید آن را برای گیرنده ارسال کنید. می‌توان چنین گفت که کلید خصوصی مانند رمز کارت بانکی شماست و کلید عمومی همچون شماره کارت منحصر به فرد شماست که در اختیار دیگران قرار می‌دهید.

حال شما با استفاده از کلید خصوصی خود، سند را امضا می‌کنید. توجه کنید که وقتی می‌گوییم امضا، به این معنا نیست که چیزی می‌نویسید یا قلمی را حرکت می‌دهید. این فرآیند در رایانه یا تلفن همراه شما و از طریق نرم‌افزارهایی که بستر امضای دیجیتال را فراهم کرده‌اند، رخ می‌دهد.

مراحل انجام کار

اگر بخواهیم دقیق‌تر این فرآیند را توضیح دهیم باید مراحل زیر را بیان کنیم:

  1. وقتی شما سندی را برای امضا زدن انتخاب می‌کنید، رایانه شما داده‌ای منحصر به فرد به نام «هش» تولید می‌کند.
  2. سپس این هش به کمک کلید خصوصی شما رمزنگاری می‌شود.
  3. حال سند شما همراه با هش رمزنگاری شده که در واقع همان امضای دیجیتال شماست به گیرنده ارسال می‌شود. علاوه بر این کد بی‌همتا، زمان امضا نیز ثبت می‌شود. حال اگر محتویات سند حین ارسال به هر دلیلی تغییر کند، هش تغییر می‌کند و معلوم می‌شود که سند دستکاری شده است. حتی اگر این دستکاری از سوی خود شما انجام شود، امضا بی‌اعتبار می‌گردد و باید دوباره امضای جدیدی (هش جدید) با کلید خصوصی‌تان ایجاد کنید.
  4. با انتقال سند، شما رونوشتی از کلید عمومی خود را نیز در اختیار گیرنده قرار می‌دهید. رایانه گیرنده می‌تواند با استفاده از کلید عمومی شما، کدهای هش را رمزگشایی کرده و آن را اعتبارسنجی کند. اگر او نتواند کد هش متصل شده به سند را شناسایی کند یا کد هش ارسالی با کد هشی که کلید عمومی اعلام می‌کند، مطابقت نداشته باشد به این معناست که سند یا از سوی شما ارسال نشده (مثلا کار یک کلاهبردار است) یا آنکه سند در مسیر، دستکاری شده است. در هر دو صورت اعتبار سند ارسالی زیر سوال می‌رود.

مزایای استفاده از امضای دیجیتال

مزایای استفاده از امضای دیجیتال

امنیت مهمترین مزیت امضای دیجیتال است. با استفاده از این روش، فرستنده و گیرنده مطمئن می‌شوند که امکان دستکاری داده وجود ندارد و همچنین اصالت هویت امضاکننده تغییر نمی‌کند. برخی ویژگی‌های امنیتی امضای دیجیتال شامل موارد زیر است:

  • استفاده از نام کاربری و گذرواژه شخص امضاکننده برای تعیین هویت و اصالت امضای وی.
  • رمزنگاری غیرمتقارن: استفاده از الگوریتم‌های ریاضی بسیار پیچیده و غیرقابل تقلید.
  • مرجع اعتبار: مرجع اعتبار (CA) نهادی سوم‌شخص است که با ارائه خدماتی مانند صدور گواهی اعتبار کلیدها خصوصی و عمومی به متقاضیان، اعتبار و اصالت امضا را برای طرفین تضمین می‌کند. بنابراین امکان ساخت امضاهای عمومی یا خصوصی جعلی وجود نخواهد داشت.

از دیگر مزایای این امضا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمان‌بندی کردن امضا: با ثبت تاریخ و زمان در این روش، می‌توان از امضای دیجیتال برای انجام معاملاتی مانند خرید و فروش سهام بورس که زمان در آنها نقش مهمی دارد استفاده کرد.
  • پذیرش جهانی و اعتبار حقوقی: با توجه به اینکه امضای دیجیتال از پروتکل بین المللی به نام PKI بهره می‌برد، کشورهای بیشتری در حال به رسمیت شناختن این روش در قوانین حقوقی خود هستند.
  • صرفه جویی در هزینه‌ها: تسهیل تجارت وهش هزینه‌های حقوقی و تدارکاتی که در معامله به شیوه سنتی رواج دارد.
  • تاثیر مثبت روی محیط زیست: با کاهش استفاده از کاغذ و سوخت مورد نیاز برای حمل و نقل آنها، ردپای کربنی کاهش می‌یابد.
  • ردیابی: با ثبت و ضبط دیجیتالی داده‌ها، امکان ردیابی سریع‌تر و دقیق‌ آنها فراهم می‌شود.

امضای دیجیتال در چه حوزه‌هایی کاربرد دارد؟

این امضا در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد که در ادامه به آن اشار می‌کنیم:

۱. خدمات دولتی

روزبه‌روز به شمار کشورهای جهان، که امضای دیجیتال را به رسمیت می‌شناسند افزوده می‌شود. با استفاده از این امضا دولت‌ها می‌توانند اسناد و مدارک دولتی را با امنیت بالا و هزینه کم جا‌به‌جا کنند. همچنین این امضا با توجه به ساده‌تر کردن تراکنش‌ها، گزینه‌ای مناسب برای افزایش سهولت کسب‌وکار از سوی دولت‌هاست. با کمک این امضا می‌توان سرعت ثبت شرکت، اظهارنامه‌های مالیات و دیگر خدمات دولتی را افزایش داد.

۲. بهداشت و سلامت

در این حوزه ظرفیت‌های بالقوه زیادی برای استفاده از امضای دیجیتال وجود دارد. برای مثال می‌توان فرآیند تجویز و دریافت دارو را با استفاده از این روش امن و سریع کرد. همچنین برای ثبت و انتقال اسناد پزشکی می‌توان از آن استفاده کرد.

۳. تولید و صنعت

در این بخش نیز می‌توان از امضای دیجیتال برای حراست از اسناد کارخانه و طرح‌های تولیدی استفاده کرد. این امضا می‌تواند جلوی جاسوسی صنعتی را بگیرد و مانع از دزدی و تقلب در طرح‌های صنعتی شود.

۴. خدمات مالی

شاید بتوان گفت گسترده‌ترین کاربرد امضای دیجیتال در این حوزه است. بانک‌ها و موسسات مالی با استفاده از این روش می‌توانند اسناد را بین بانک و مشتریان به شیوه‌ای امن و سریع جا‌به‌جا کنند. تجارت جهانی می‌تواند با کمک این روش با سرعتی بسیار بیشتر، امنیتی به مراتب بالاتر و هزینه‌ای بسیار کمتر از شیوه‌های رایج انتقال پول انجام شود.

۵. رمز ارزها

یکی از حوزه‌هایی که این ابزار در آن نقش تعیین کننده‌ای دارد، رمز‌ارزهاست. برای حضور در این بازار و مبادله رمزارزها شما حتما باید از امضای دیجیتال استفاده کنید. با استفاده از کلید خصوصی است که شما به حساب خود دسترسی و امکان انجام تراکنش خواهید داشت.

کلید خصوصی در کجا ذخیره می‌شود؟

توکن امضای دیجیتال و کلید خصوصی

گفتیم که برای استفاده از امضای دیجیتال، به دو نوع کلید نیاز است که یکی از آنها خصوصی است و فقط باید در اختیار شما باشد. اما این کلید مجازی را چگونه می‌توان ذخیره و نگهداری کرد؟ شاید بگویید آن را مانند گذرواژه‌ها در حافظه حفظ می‌کنم اما کلید خصوصی تنها یک گذرواژه معمولی نیست بلکه مجموعه‌ای از اعداد و حروف خاص و طولانیست که بعید است کسی بتواند آن را حفظ کند. از این رو لازم است تا روشی مطمئن برای نگهداری آن ایجاد شود. در سال‌های اخیر فلش مموری‌های خاص برای این کار طراحی و عرضه شده‌اند، که به آن توکن کلید خصوصی یا توکن امضای دیجیتال می‌گویند. با استفاده از این فلش‌ها شما می‌توانید کلید خصوصی خود را هر زمان که بخواهید مورد استفاده قرار دهید. تنها نکته اینجاست که باید از فلش خود مراقبت کنید و آن را به‌هیچ‌عنوان در اختیار دیگری قرار ندهید.

تفاوت بین امضای دیجیتال و امضای الکترونیکی چیست؟

در پایان جا دارد که به تفاوت دو نوع امضای مجازی اشاره کنیم که گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.

امضای الکترونیکی همان امضای کاغذی است که اسکن و تصویر آن در رایانه ثبت می‌شود. برای مثال برخی از بانک‌ها یا ادارات پست برای انجام امور بانکی یا تحویل مرسوله از قلم نوری برای ثبت امضای الکترونیکی افراد استفاده می‌کنند. این روش هرچند امنیت بیشتری نسبت به امضای کاغذی دارد اما همچنان قابل جعل است.

درحالیکه امضای دیجیتال علاوه بر همه مزیت‌های گفته شده، شامل کدهای رایانه‌ای منحصر به فردیست که نمی‌توان آنها را جعل کرد یا تغییر داد مگر آنکه شما کلید خصوصی را در اختیار دیگری گذاشته باشید.

  • امیر میرسعید